آشنایی با موضوع

در بحث آنالیز عددی که از شاخه های ریاضی است، بی اسپلاین، یا اسپلاین پایه، یک تابع اسپلاین است که دارای کمترین تکیه‌گاه بر حسب یک درجه مفروض، همواری، و افراز ناحیه است. توابع پایه b – اسپلاین چند جمله ای های تکه ای از درجه مساوی هستند. توابع b – اسپلاین زیرحالتی از توابع cd – اسپلاین می باشند یعنی تمام خصوصیات توابع b – اسپلاین در توابع cd – اسپلاین نیز وجود دارد. یکی از کاربردهای توابع b – اسپلاین رسم منحنی هایی است که از قطعات منحنی های چندجمله ای تشکیل شده اند. به این منحنی، منحنی b – اسپلاین گفته می شود. هر تابع اسپلاین از درجه مشخص را می توان بر حسب ترکیب خطی بی اسپلاین های همان درجه نوشت. بی اسپلاین های اصلی شامل نقاطی هستند که هم فاصله اند. از بی اسپلاین ها می توان برای برازش منحنی و مشتق گیری عددی داده های آزمایشگاهی استفاده کرد. در طراحی به کمک رایانه و گرافیک رایانه ای، توابع اسپلاین به صورت ترکیب خطی بی اسپلاین ها با مجموعه ای از نقاط کنترل ساخته می شوند. بررسی بی اسپلاین ها به قرن نوزدهم در تحقیقاتنیکلای لوباچفسکی بر می گردد. واژه بی اسپلاین را ایزاک یاکوب شونبرگ ابداع کرد که مخفف اسپلاین پایه است.
در این صفحه تعداد 282 مقاله تخصصی درباره بی اسپلاین، اسپلاین پایه که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI بی اسپلاین، اسپلاین پایه (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: بی اسپلاین، اسپلاین پایه; 65L11; 65L10; Singular perturbed differential equations; Boundary value problems; Least squares method; B-splines;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: بی اسپلاین، اسپلاین پایه; C14; C58; G13; B-splines; No-arbitrage constraints; Option pricing function; Semi-nonparametric estimation; Shape-constrained regression; State-price density;