آشنایی با موضوع

به پوشش دادن سطح اشیا به وسیله فلزات، پوشش فلزی Metal coating گفته می شود. هر فلزی که بتواند به روش های الکتریکی، شیمیایی یا مکانیکی رسوب نماید، می تواند به عنوان پوشش محافظ مورد استفاده قرار گیرد. پوشش های فلزی که به عنوان روش های تجارتی اجرا می شود تا حدودی دارای خلل و فرج می باشد، همچنین در هنگام حمل ونقل و یا در ضمن کار ممکن است صدمه ببیند. از این رو وجود منافظ یا نقاط خراشیدگی و در نتیجه بروز پدیده گالوانیکی عامل مهمی در عمل کرد آنها می باشد. از پوششهای فلزی بطور گستردهای برای محافظت در برابر خوردگی استفاده می شود. قوطیهای کمپوت و کنسرو، سبدهای گالوانیزه، تزئینات داخلی خودرو پوشش داده شده با کروم و لوله های پوشش داده شده با مس مثالهای از این کاربرد هستند. لذا از نقطه نظر جنس و خواص این پوشش ها و مسائل خوردگی ناشی از آن،گوشش های فلزی را می توان به دو دسته تقسیم نمود: 1- پوشش های نجیب یا کاتدی، مانند نیکل، نقره، مس، سرب، کروم(و در مواردی طلا و تیتانیوم) در روی فولاد که با توجه به جدول تانسیون یا سری گالوانیکی نصبت به فلز پایه (قطعات مورد نظر )مقاوم تر می باشد، به طوری که در منافذ یا نقاط خراشیدگی به علت ایجاد پیل ها و جریان های گالوانیکی، منجر به خوردگی و انهدام فلز پایه می گردد. 2- پوشش های فلزی فدا شونده یا آندی: روی، آلومینیوم، کادمیوم و قلع در روی فولاد نسبت به فلز پایه مقاومت خوردگی کمتری داشته و در صورت که منافذ و ترک هایی درآنها وجود داشته باشد در پیل گالوانیکی که تشکیل می شود، فلز پایه نقش کاتد را دارد و بیشتر محافظت می گردد.
در این صفحه تعداد 161 مقاله تخصصی درباره پوشش فلزی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI پوشش فلزی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.