پرتفوی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه یک سبد سودآور بسازیم؟

در زندگی همه افراد، لحظاتی وجود دارد که همه از کسب پیروزی یا بدست آوردن سود در یک معامله، خوشحال و خرسند می‌شوند. اما باید پذیرفت که خوشحالی و پیروزی، یک روی سکه است. روی دیگر سکه، شکست در معامله و متحمل ضررهای بعضا سنگین و جبران ناپذیر است. برای اینکه این اتفاق نیفتد و یا دست کم، کمتر رخ دهد، نیازمند سبد سرمایه گذاری هستیم. سبد سرمایه گذاری یا پرتفوی، یک مجموعه متشکل از ارزهای مختلف در دنیای رمز ارزها و یا جفت ارز در فارکس و همچنین سهام شرکت‌های مختلف در بورس است. به طور کلی، پرتفوی یعنی جمع شدن چند چیز با ارزش در کنار یکدیگر برای تقسیم کردن ریسک شکست.

 

 

bingx بینگ ایکس خدمات خاصی دارد که هر بروکر یا صرافی ندارد. 

البته شاید این تعریف فعلا کمی سخت به نظر برسد. اما با مطالعه این مقاله و دریافت مفهوم پرتفوی ارز دیجیتال، فهم این موضوع برای شما بیشتر جا می‌افتد. ما قصد داریم تا پیرامون همین طلب صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

1.     مفهوم پرتفوی در دنیای ارزهای دیجیتال و تعریف سبد سرمایه گذاری

2.     چگونه می‌توان یک سبد سرمایه گذاری خوب در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کرد؟

3.     چه ارزهایی باید در سبد سرمایه گذاری وجود داشته باشد؟

پرتفوی ارز دیجیتال و تنوع سبد سرمایه گذاری

اگر از کاربران و تریدرهای ارز دیجیتال هستید، باید با مفهوم پرتفوی و سبد سرمایه گذاری آشنا باشید. اما چنانچه این آشنایی و شناخت کافی را ندارید، بهتر است همراه ما باشید:

وقتی یک نفر به قصد ترید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری، پا در این راه می‌گذارد، باید این نکته را خوب بداند که همیشه و در همه حال، بازار ارز دیجیتال و سهم مورد نظر آنها، صعودی نیست. این از اقتضائات بازار بوده و بالاخره بعد از هر سر بالایی، ممکن است سر پایینی هم وجود داشته باشد. به دنبال هر صعود، ممکن است سقوط و افت ارزش رمز ارز هم ایجاد شود.

 در چنین لحظاتی، افرادی که تمام سرمایه و دارایی کیف پول خود را در یکی دو ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اند، ضررهای بعضا سنگینی را متحمل می‌شوند. زیرا این افراد نتوانسته‌اند سرمایه خود را به درستی مدیریت کنند.

این اتفاق، ما را به یاد این جمله معروف می‌اندازد: انسان عاقل، تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارد.

این مثال و جمله معروف، برای دنیای معاملات و بازارهای مالی، مصداق بسیار خوبی دارد. اگر شما تمام سرمایه و دارایی خود را وارد بازار ارز دیجیتال کنید، بزرگترین اشتباه ممکن را انجام داده‌اید. اگر هم در این بازار تمام سرمایه خود را روی یک یا دو ارز سرمایه گذاری کرده‌اید، اشتباه بزرگتری را مرتکب شده‌اید. شما باید مقداری از سرمایه خود را وارد بازار ارز دیجیتال کنید و مابقی را در چند جای مختلف دیگر مانند بورس، فارکس، طلا و حتی حوزه مسکن و . . . سرمایه گذاری کنید.

حالا باید برویم به سراغ اینکه شما در بازار ارز دیجیتال، چگونه باید سرمایه گذاری کنید تا ریسک معاملات شما پایین بیاید.

سبد سرمایه گذاری یا همان پرتفوی ارز دیجیتال، تنها راهی است که سرمایه شما را از آسیب و خطرات مختلف، در امان نگه می‌دارد. پرتفوی ارز دیجیتال، یعنی خرید ارزهای مختلف شامل شت کوین‌ها، میم کوین‌ها، توکن‌های حمایتی، توکن‌های سهام، استیبل کوین‌ها و هر آنچه که ماهیت ارز دیجیتال دارد. وقتی شما با این کار بتوانید یک سبد سرمایه گذاری ایجاد کنید، سود و ریسک شما بین همه آنها تقسیم می‌شود. برای مثال اگر امروز استیبل کوین‌ها 1 پله سقوط کردند و شما در آنها ضرر کردید می‌توانید این ضرر را با افزایش دو پله‌ای در یک شت کوین جبران کنید و الی آخر.

برای اینکه این مفهوم به درستی جا بیفتد، به مثال زیر توجه کنید:

اگر شما 100 هزار دلار پول نقد دارید، بهتر است نیمی از آن را پس انداز کنید. از 50 هزار دلار باقی مانده، بعد از کسر هزینه‌های جاری زندگی، 10 درصد را به بازار سکه و طلا اختصاص دهید، 5 درصد را وارد بازار بورس کنید. 5 درصد را در فارکس و 5 درصد را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید. مابقی را هم می‌توانید در بازارهای دیگر مانند مسکن یا خودرو سرمایه گذاری کنید. این کار به نوعی، ایجاد یک سبد سرمایه گذاری است. تقریبا غیر ممکن است که در همه آنها به یکباره ضرر کنید. ضرر یکی با سود دیگری جبران می‌شود.

حالا باید 5 درصدی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اید را به چند قسمت تبدیل کرده و چند ارز دیجیتال با ماهین متفاوت خرید کنید. این کار، ایجاد پرتفوی ارز دیجیتال و تشکیل سبد سرمایه گذاری است.

نحوه ایجاد بهترین سبد ارز دیجیتال

صرافی bingx

اگر بخواهید به ایجاد سبد پرتفوی ارز دیجیتال بپردازید و ببینید که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید، بهتر است موضوع را کمی تخصصی‌تر، پیگیری کنید. بعد از انتخاب پرتفو هم می توانید در صرافی بینگ ایکس bingx مشغول به ترید شوید.

شما تا اینجا با مفهوم سبد سرمایه گذاری و پرتفوی ارز دیجیتال آشنا شدید. حالا باید ببینید که چطور می‌توانید این کار را به درستی انجام دهید. برای ایجاد یک سبد سرمایه گذاری و پرتفوی ارز دیجیتال در دنیای رمز ارزها، نیازمند دانش و اطلاعات در مورد ارزهای مختلف هستیدشما نمی‌توانید بدون هیچ اطلاعات خاص و مشخصی، اقدام به خرید چند ارز دیجیتال کنید و فقط سبد خود را شلوغ کنید. ایجاد پرتفوی ارز دیجیتال، باید طبق اصول و استراتژی‌های زیر باشد:

1. ایجاد تنوع در سبد ارز دیجیتال بر اساس تنوع جغرافیایی

2. ایجاد تنوع در پرتفوی ارز دیجیتال بر اساس صنعت کریپتوکارنسی

3. ایجاد تنوع در پرتفوی ارز دیجیتال بر اساس کاربرد پروژه

4. ایجاد تنوع در سبد ارز دیجیتال بر اساس تنوع زمانی

5. ایجاد تنوع در سبد ارز دیجیتال بر اساس آنالیز پروژه‌ها

·        در استفاده از این استراتژی‌ها دقت کنید. شما با انتخاب استراتژی ارزهای دیجیتال بر اساس صنعت کریپتو کارنسی، ارزهای کاربردی را در سبد خود قرار می‌دهید تا مشکلات و اثرات منفی در سبد شما کمتر شود. این کار باید با تحقیقات قبلی و شناخت ارز مورد نظر صورت پذیرد.

·        اگر استراتژی تنوع زمانی را انتخاب کنید،  می‌توانید بازار را زمان بندی کرده و در زمان مناسب، ارز دیجیتال خود را خریداری کنید. زمان عامل مهمی در خرید و فروش و کم کردن ریسک است.

·        اگر استراتژی خرید بر اساس تنوع جغرافیایی را انتخاب کنید، یعنی می‌توانید ریسک خود را کمتر کنید. زیرا هر کدام از ارزهای دیجیتال، یا جفت ارزهای این بازار مربوط به منطقه جغرافیای خاصی هستند. مثلا ارزهای آسیایی آمریکایی و اروپایی.

·        با انتخاب استراتژی  خرید ارز بر اساس کاربرد پروژه، می‌توانید در پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری کنید. هر ارز دیجیتال، برای اهداف و کاربرد خاصی طراحی شده است. مثلا ریپل برای تسهیل در نقل و انتقالات و پرداخت  در موسسات به کار می‌رود اما بیت کوین، با هدف ایجاد پول مجازی به وجود آمده است. برخی از مهم‌ترین پروژه‌های سرمایه گذاری بر اساس کاربرد ارز دیجیتال شامل موارد زیر است:

1.     Bitcoin Cash، Stellar و Dash: پرداخت

2.     Ethereum، Cardano، Tron و NEO: دنیای کامپیوتر

3.     Tether، Dai و PAX: استیبل کوین

·        اگر استراتژی آنالیز پروژه‌ها را در نظر گرفته باشید، می‌توانید به عنوان مثال، بیت کوین و اتریوم را با تجزیه و تحلیل پروژه‌ها خرید کنید.

انواع ارزهای سبد دارایی و پرتفوی ارز دیجیتال

bingx

بعد از اینکه یاد گرفتید سبد سرمایه گذاری و پرتفوی ارز دیجیتال چیست و همچنین با انتخاب استراتژی مناسب برای اینکار، حالا نوبت به این رسیده است که بدانید کدام یک از ارزهای دیجیتال را باید در سبد سرمایه گذاری و پرتفوی خود داشته باشید.

هدف اصلی قرار دادن ارزهای دیجیتال مختلف در کنار هم و در یک سبد این است که بتوانید سود و مهم‌تر از آن، ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید. تجربه ثابت کرده است که وقتی ارزهای مختلف با کارایی و ماهیت مختلف داشته باشید، با سقوط یکی، می‌توانید ضرر پیش آمده را با مابقی ارزها از بین ببرید.

هر کدام از ارزهای دیجیتال، برای هدف خاصی پدید آمده‌اند. هدف شما هم این است که با خرید این ارزها و هولد کردن در کنار هم، سوددهی سبد خود را بالاتر ببرید.

 در اینجا به چند نوع ارز دیجیتال می‌پردازیم و آنها را معرفی می‌کنیم تا بتوانید یک سبد و پرتفوی خوب بچینید:

·        ارزهای پرداختی

این ارزها برای انتقال ارزش و پرداخت به وجود آمده‌اند. مانند ریپل و بیت کوین، بیت کوین کش و لایت کوین و . . .

·        استیبل کوین‌ها

این نوع ارزهای دیجیتال دارای ارز ثابتی بوده و قیمت گذاری آنها بر اساس یک ارز فیات محاسبه می‌شود. مانند تتر و BUSD

·        توکن‌های سهام

این نوع از ارزها کاملا سنتی عمل می‌کنند مانند سهام در بورس

·        توکن‌های کاربردی

این توکن‌ها کاربردی بوده و مانند یک کلید برای قفل یک محصول هستند. مانند اتریوم و BNB

·        توکن‌های حمایتی

در اختیار داشتن این نوع توکن سبب می‌شود کاربر در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی پروژه حق رأی‌دهی داشته باشد؛ مانند توکن‌های بومی پلتفرم‌های DFI  از جمله پنکیک سواپ و سوشی سواپ.

اگر سبد ارز دیجیتال شما مخلوطی از آنچه گفتیم، باشد، مطمئن باشید همیشه و در همه حال، مجموع سودهای دریافتی شما بالا خواهد بود و ضرر خاصی روی سرمایه خود نمی‌کنید. اتفاقا با داشتن پرتفوی ارز دیجیتال، به احتمال بسیار زیاد، سودهای خیلی خوبی عاید شما می‌شود.

و کلام آخر

در چیدن سبد خود، دقت کنید. حتی بهتر است پیش از خرید، مدتی را به تحقیق و بررسی اختصاص دهید تا بتوانید بهترین پرتفوی ارز دیجیتال را داشته باشید. آموزش های کامل ارزدیجیتال و فارکس و صرافی بروکر بینگ ایکس هم به صورت اختصاصی در سایت بینگ ایکس فارسی bingxfarsi قرار داده شده تا ایرانیان بتوانند بدون نگرانی از این آموزشهای رایگان استفاده کنند.

منبع: صرافی بینگ ایکس
 

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد