سنگینی معده بعد از پرخوری؟ این راهکارها را امتحان کنید!

همه ما گاهی در مقابل وسوسه پرخوری تسلیم می‌شویم و بعد از آن با احساس سنگینی معده و پشیمانی روبرو می‌شویم. به جای استرس، می‌توانید با روش‌های طبیعی و سالم به هضم سریع‌تر غذا و رفع عوارض پرخوری کمک کنید.

در این مطلب چند راهکار ساده و کاربردی برای رهایی از سنگینی معده بعد از پرخوری به شما معرفی می‌کنیم:

1. خودتان را هیدراته نگه دارید

نوشیدن آب فراوان به هضم غذا، دفع مواد زائد و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. می‌توانید بعد از غذا، چای زنجبیل بنوشید تا فرآیند هضم را تسریع ببخشید.

2. پیاده‌روی کنید

تحرک نه تنها به هضم غذا کمک می‌کند، بلکه چربی‌های ذخیره‌شده در بدن را نیز می‌سوزاند. پیاده‌روی می‌تواند به کاهش غلظت تری گلیسیرید (نوعی چربی که بدن برای سوزاندن انرژی از آن استفاده می‌کند) در غذا کمک کند.

3. یوگا انجام دهید

مطالعات نشان داده‌اند که یوگا با افزایش ترشح سروتونین و اکسی‌توسین، حس شادابی و طراوت را به شما می‌بخشد. یوگا همچنین به کاهش فشار خون و ضربان قلب نیز کمک می‌کند.

4. از مصرف غذاهای سرد خودداری کنید

مصرف مواد غذایی سرد و با مزاج سرد در این شرایط، اوضاع را بدتر می‌کند و می‌تواند منجر به نفخ و سوء هاضمه شود.

5. ورزش کنید

ورزش کردن کالری زیادی می‌سوزاند و متابولیسم بدن را تا 12 تا 24 ساعت بعد از ورزش در سطح فعال‌تری نگه می‌دارد. این امر به آزادسازی سموم و پاکسازی بدن کمک می‌کند و باعث افزایش طراوت و شادابی می‌شود.

6. آب گرم و لیمو بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب ولرم با لیمو، سیستم ایمنی و گوارش بدن را تقویت می‌کند، سطح pH بدن را تنظیم می‌کند و به دفع سموم کمک می‌کند. توصیه می‌شود صبح‌ها بعد از صبحانه، ترکیب آب و آبلیمو بنوشید تا از گرسنگی بیش از حد در طول روز جلوگیری کنید.

7. اسموتی سبز بنوشید

نوشیدن اسموتی‌های سبز به هضم غذا و دفع سموم بدن بعد از مصرف غذای سنگین کمک زیادی می‌کند.

8. فیبر بیشتری مصرف کنید

روزه‌گرفتن بعد از پرخوری برای تعادل کالری دریافتی ممکن است مناسب باشد، اما گاهی نتیجه معکوس می‌دهد. به جای روزه، می‌توانید با مصرف غذاهای سالم و غنی از فیبر به عملکرد بهتر کلیه و کبد در دفع مواد زائد کمک کنید.

مصرف مواد غذایی غنی از فیبر به رشد باکتری‌های مفید روده نیز کمک می‌کند.

9. بعد از غذا نخوابید

خوابیدن بلافاصله بعد از غذا، به خصوص اگر غذای سنگین و چرب خورده باشید، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

10. غذاهای خام و تخمیر شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید

مصرف غذاهای تخمیر شده برای سم زدایی بدن مفید است. این غذاها با کمک به رشد باکتری‌های مفید روده، فرآیند هضم و سم زدایی بدن را بهبود می‌بخشند.

11. استرس نداشته باشید

استرس بعد از پرخوری می‌تواند منجر به پرخوری مجدد شود. پس تا حد امکان آرام باشید و به جای استرس، بر راهکارهای رفع مشکل تمرکز کنید.

12. پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که در ماست و برخی غذاهای دیگر یافت می‌شوند و می‌توانند به هضم و جذب بهتر غذا کمک کنند.

13. وعده غذایی بعدی خود را برنامه‌ریزی کنید

برای جلوگیری از پرخوری در وعده‌های بعدی، از قبل برای ادامه روز برنامه‌ریزی کنید. یک وعده غذایی متعادل شامل پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات است.

14. به سونا بروید

اگر بعد از چند ساعت از مصرف غذای سنگین، هنوز احساس سنگینی دارید، می‌توانید به سونا بروید. سونا که معمولاً با دوش آب ولرم همراه است، می‌تواند به دفع بیشتر سموم بدن، بهبود گردش خون، تسکین عضلات و رفع استرس کمک کند.نکته مهم: به یاد داشته باشید که استحمام و سونا باید

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان