جذابیت دوج کوین؛ چرا این ارز بیشتر از یک ارز معمولی است؟

دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال همتا به همتا و متن باز است. این توکن در دسامبر سال 2013 با تصویر یک سگ بامزه به عنوان لوگوی خود راه‌اندازی شد.

بلاک چین دوج کوین از فناوری زیربنایی لایت کوین (Litecoin) مشتق شده است و به همین دلیل از اعتبار زیادی برخوردار است. از ویژگی‌های قابل توجه خرید دوج کوین می‌توان به الگوریتم Scrypt، قیمت پایین و عرضه نامحدود آن اشاره کرد. در ادامه همراه ما باشید تا پی ببریم که چرا این میم کوین بیشتر از یک ارز معمولی است.

تاریخچه دوج کوین

جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول شرکت ادوبی ( (Adobe Inc در سیدنی استرالیا، دوج کوین را با همکاری بیلی مارکوس ((Billy Markus، توسعه‌دهنده نرم‌افزار در شرکت IBM ایجاد کرد. هدف پشت این پروژه طعنه زدن به هیاهوی پیرامون ارزهای دیجیتال بود.

2013–2014

پالمر و مارکوس این میم کوین را در 6 دسامبر 2013 به بازار عرضه کردند. در 19 دسامبر، ارزش دوج کوین  300درصد افزایش یافت ک سیاست چین مبنی بر منع بانک هایش از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به این رشد دامن زد. مارکوس و پالمر کد دوج کوین را بر روی لاکی کوین Luckycoin)) که از بلاک چین لایت کوین فورک شده بود، اجرا کردند. در ابتدا، آنها از یک پاداش استخراج تصادفی استفاده کردند، اما در مارس 2014 به پاداش ثابت تغییر کرد. ارز دیجیتال DOGE از فناوری رمزگذاری لایت کوین بهره برده و از اثبات کار (PoW) در بلاک چین خود استفاده می‌کند.

2015–2023

در تابستان 2019، علاقه مندان به DOGE زمانی که صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) این رمزارز را در پلتفرم خود لیست کرد جشن گرفتند. تا دسامبر 2023، ارزش بازار Dogecoin نزدیک به 13.1 میلیارد دلار بود. رفته رفته  دوج کوین مورد توجه کاربران و توسعه دهندگان قرار گرفت و معاملات آن به دلیل جامعه فعال ماینرها ادامه پیدا کرد.

ارزش بازار دوج کوین برای اولین بار در بازار صعودی ارزهای دیجیتال از سال 2017 تا 2018 از یک میلیارد دلار عبور کرد.

2

نگرانی‌های پیرامون دوج کوین

دوج کوین به عنوان یک میم کوین بدون کاربرد واقعی شروع به کار کرد، اما طرفداران آن استدلال می‌کنند که این رمزارز واقعاً از نظر نحوه استفاده از آن سودمند است. موارد استفاده بلاک چین و ارزهای دیجیتال اغلب با طول عمر و ارزش مرتبط هستند، بنابراین کسانی هستند که ادعا می‌کنند این ارز دیجیتال هیچ کاربردی ندارد. این نگرانی‌ها احتمالاً بر قیمت بازار Dogecoin تأثیر می‌گذارد.

با این حال، جامعه و توسعه دهندگان نظری خلاف این موضوع دارند. برخی از ادعاهای آنها برای اثبات سودمندی دوج کوین عبارت‌اند از:

  • به عنوان انعام و کمک‌های مالی توسط موسسات خیریه و ابتکارات بشردوستانه استفاده می‌شود.
  • بسیاری از خرده‌فروشان آنلاین آن را به عنوان پرداخت می‌پذیرند.
  • ارزش را ذخیره می‌کند.
  • روند توسعه آن ادامه دارد.

اما اگر منصف باشیم، بیت کوین نیز در ابتدا کاربرد چندانی نداشت. این یک روش پرداخت بود، درست مانند دوج کوین. بلاک چین بیت کوین بهبود پیدا کرد و فناوری‌هایی به آن اضافه که به کاربردهای آن افزود؛ و همین را می‌توان در مورد دوج کوین نیز گفت. بنابراین، اگر بیت کوین دارای کاربرد باشد، منطقی است که دوج کوین نیز از این ویژگی برخوردار باشد.

دوج کوین در مقابل بیت کوین

دوج کوین خود را به عنوان یک نسخه "سرگرم کننده" از بیت کوین با لوگوی یک سگ به بازار عرضه کرد.  الگوریتم Scrypt و عرضه نامحدود آن استدلالی برای نسخه سریع‌تر، سازگارتر و مصرف‌کننده‌-محورتر بیت‌کوین بود.

دوج کوین یک «توکن تورمی» در نظر گرفته می‌شود، در حالی که ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین ضدتورمی هستند زیرا سقفی برای تعداد کوین هایی که ایجاد می‌شود وجود دارد. هر چهار سال، مقدار بیت‌کوینی که از طریق پاداش استخراج به گردش درمی‌آید، نصف می‌شود و نرخ تورم آن به همراه آن نصف می‌شود تا زمانی که تمام BTC ها آزاد شوند.

ارز دیجیتال DOGE کجا معامله می‌شود؟

شما می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله بایننس، کوکوین و کراکن و صرافی ایرانی تبدیل، برای خرید دوج کوین اقدام کنید.

Dogecoin برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

شما می‌توانید Dogecoin خود را در هر فروشگاه خارجی که آن را بپذیرد خرج کنید. بسیاری از شرکت‌ها DOGE را می‌پذیرند، از جمله اسپیس اکس (SpaceX) ایلان ماسک و دالاس ماوریکس Dallas Mavericks)). بسیاری از کاربران از توکن‌های DOGE خود برای انعام دادن به تولیدکنندگان محتوا در شبکه ردیت (Reddit) و دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

دوج کوین در سال 2025 چه ارزشی خواهد داشت؟

پیش بینی قیمت در بازار ارز دیجیتال برای هر کسی دشوار است. این بستگی به شرایط بازار، تحولات ارزهای دیجیتال و احساسات سرمایه‌گذاران و کاربران دارد.

جمع بندی

3

دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال همتا به همتا و متن باز است که در سال 2013 تأسیس شد. این توکن که در ابتدا به عنوان یک شوخی در مورد ارزهای دیجیتال ایجاد شد، در بین طرفداران ارزهای دیجیتال بسیار محبوب شد. طنز موجود در این توکن، استفاده به عنوان کمک مالی و به خصوص حمایت ایلان ماسک از این پروژه به جذابیت این میم کوین افزوده است. احتمالاً این‌ها همان چیزی است که باعث شده است بیشتر از بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر دوام بیاورد.

 

کپی شد
نظر شما چیه؟
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد