آشنایی با موضوع

باستان سنجی را می‌توان استفاده از روش‌های تجربی و مبتنی بر سنجش برآمده از علوم پایه و علوم مهندسی جهت بررسی علمی میراث فرهنگی، تعریف نمود. باستان سنجی به شاخه‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی شده است. برخی از این زیرشاخه‌ها عبارت‌اند از: زمین باستان شناسی، فلز باستان‌شناسی، آرکئوژئوفیزیک، آرکئوبوتانیک، معدنکاری باستانی و. . . زمین باستان شناسى Geoarchaeology مفهومى نو و گرایشى بینابینى است که با استفاده از روش هاى زمین شناسى به مطالعه تاریخ گذشته انسان مى پردازد. در زمین باستان شناسى با تشخیص و بررسى محتواى رسوبى و چینه نگارى لایه ها و مواد باستان شناسى، مى توان درک کامل و صحیحى از پیشینه هاى باستانى به دست آورد. زمین باستان شناسى در دو دهه گذشته به عنوان ابزارى پایه اى براى بازسازى محیط هاى باستانى و شناخت شرایط بلند مدت اقلیمى، انسانى و برهم کنش هاى بشر پیش از تاریخ و محیط پیرامونش در اختیار باستان شناسان قرارگرفته است. این مطالعات به ویژه در شناخت پیشینه ها و ومواد باستان شناختى و زمین شناسى پلیستوسن و هولوسن تاثیرگذار است. در این میان مطالعات زمین باستان شناسى ایران عملا" با مشاهدات و کاوش هاى پارینه سنگى و استفاده از روش هاى زمین شناسى مانند رسوب شناسى براى توصیف جزئیات پیشینه هاى باستانى در غارها و پناهگاه هاى صخره اى پیوند مى یابد.
در این صفحه تعداد 280 مقاله تخصصی درباره زمین باستان شناسى که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI زمین باستان شناسى (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: زمین باستان شناسى; Upper Pleistocene; Middle Palaeolithic; Upper Palaeolithic; Caves and rock-shelters; Geoarchaeology; Archaeological soil and sediment micromorphology;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: زمین باستان شناسى; Archaeological structure detection; Geoarchaeology; LiDAR; ALS; Segmentation; Template matching; Digital terrain model; Local relief model; Automatic detection; Signal processing; Pattern recognition;