سعید راد درگذشت: مرور زندگی و کارنامه پرفراز و نشیب ستاره سینمای ایران

سعید راد، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، در سن ۷۹ سالگی درگذشت. نوش آفرین همسر دوم سعید راد که پس از ۱۷ سال زندگی مشترک از هم جدا شده بودند، درگذشت سعید راد را تسلیت گفت و نوشت: «تسلیت به جامعه هنری، خانواده و دوست دارانش».

راد که از اواخر سال گذشته با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، سرانجام چشم از جهان فرو بست.

او در طول دوران فعالیت هنری خود در بیش از 50 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت و از جمله چهره‌های ماندگار سینمای ایران به شمار می‌رفت.

در ادامه نگاهی به زندگی و کارنامه این هنرمند فقید خواهیم داشت

شروع فعالیت هنری

  • راد در سال 1347 با بازی در فیلم "فاتحین صحرا" به کارگردانی محمد زرین دست، فعالیت هنری خود را آغاز کرد.
  • او در این فیلم که اولین تجربه بازیگری اش بود، نقشی کوتاه را ایفا کرد و به واسطه دوستی با امیر نادری، عکاس این فیلم، به این پروژه راه پیدا کرد.
  • چشمان آبی و اندام مناسب راد در کنار بازی‌های درخشان او در این فیلم، باعث ماندگاری او در خاطره‌ها شد.

اوج شهرت

  • راد پیش از انقلاب 57 در ده‌ها فیلم بازی کرد.
  • او در سال 1360، بعد از وقفه طولانی، با فیلم "مرز" به کارگردانی جمشید حیدری در کنار مرحوم داوود رشیدی به هنرنمایی پرداخت.
  • اما اوج شهرت آقای بازیگر مربوط به فیلم "عقاب‌ها" به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال 1363 است.
  • راد در این فیلم نقش "مهرداد" را ایفا کرد و بازی او در این فیلم به شدت مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.

همسر دوم سعید راد
نوش آفرین در سال ۱۳۵۷ وقتی ۲۲ ساله بود با همبازی خود سعید راد ازدواج کرد و اگرچه خود فرزندی نداشت اما فرزند سعید راد از ازدواج قبلی اش را بزرگ کرد. این زوج پس از ۱۷ سال زندگی مشترک از یک دیگر جدا شدند و نوش‌آفرین ایران رابه مقصد هندوستان ترک کرد.

نوش آفرین

ممنوع التصویری و ترک ایران

  • اما بنا بر دلایلی نامعلوم، راد بعد از فیلم "عقاب‌ها" ممنوع التصویر شد و بعد از تلاش‌های زیاد برای رفع این ممنوعیت که موفقیت آمیز نبود، مجبور شد ایران را ترک کند.
  • او در سال 1378 بعد از سال‌ها دوری از ایران به وطن بازگشت و بعد از سال‌ها دوری از سینما، در فیلم "دوئل" به کارگردانی احمدرضا درویش حضور پیدا کرد.

بازگشت به ایران و فعالیت‌های بعدی

  • راد در این سال‌ها در سریال‌های "در چشم باد"، "ترور خاموش"، "گیلدخت" و فیلم سینمایی "هم" نیز حضور موفقی داشته است.
  • او در سال 1395 در فیلم "دوئل" به کارگردانی احمدرضا درویش نقش آفرینی کرد که این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دفاع مقدسی شناخته می‌شود.

کارنامه کاری

راد در طول دوران فعالیت هنری خود در بیش از 50 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است. از جمله

  • فیلم‌های سینمایی: فاتحین صحرا، خداحافظ رفیق، الکلی، صادق کرده، کافر، طغرل، صبح روز چهارم، سالومه، خورشید در مرداب، خروس، تیغ آفتاب، تنگنا، مسلخ، مرد شب، کینیز، خشم و خون، آب، هدف، شرف، دزد سوم، دو آقای با شخصیت، کمین، قاصدک، جد، سفر سنگ، خاکستری، آقای لر به شهر می‌رود، ساخت ایران، گدای اشراف‌زاده، با عشق مردناک، خط قرمز، فرمان، پروانگی، گیرنده، پایان خدمت، عشق و جنون، چ، برزخی‌ها، عبور از میدان مین، دادشاه، عقاب‌ها، دوئل، مرز.
  • سریال‌های تلویزیونی: در چشم باد، ترور خاموش، گیلدخت.
کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد