خطر پنهان شب‌زنده‌داری: کم‌خوابی به قلب آسیب می‌زند؟

در یک مطالعه جدید، محققان سوئدی نشان می‌دهند که کم‌خوابی و شب‌زنده‌داری می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. این تحقیقات جدید، که به ارتباط بین سبک زندگی و سلامت قلبی می‌پردازند، برای افرادی که شب‌ها کم می‌خوابند، هشداری جدی محسوب می‌شود.

تاثیر کم‌خوابی بر سلامت قلبی-عروقی

  • معرفی مطالعه: تحقیق دانشگاه گوتنبرگ سوئد، که روی ۷۷۱ فرد ۵۰ تا ۶۴ ساله انجام شد، نشان داد که عادت به دیر خوابیدن و شب‌زنده‌داری می‌تواند یکی از علل اصلی تنگ شدن سرخرگ‌ها باشد.

  • یافته‌های مطالعه: بر اساس گفته‌های کوبایاشی فریسک، سرپرست این تحقیقات، افرادی که عادت به شب‌زنده‌داری دارند، ۹۰ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر تنگی و سفتی رگ‌ها قرار دارند.

توصیه‌هایی برای خواب بهتر

برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی ناشی از کم‌خوابی، محققان توصیه‌های زیر را ارائه می‌دهند:

  • قبل از خواب:

خاموش کردن تلویزیون و صفحات نمایش الکترونیک یک ساعت قبل از خواب.

نوشتن لیستی از کارهای روز بعد، ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از خواب.

  • سایر توصیه‌ها:

پرهیز از مصرف کافئین پس از ساعت ۱۲ شب.

حفظ دمای خنک در اتاق خواب.

استفاده از مکمل‌های ویتامین D در صورت امکان.

اطمینان از مقدار کافی مصرف منیزیم و روی، با مصرف غذاهایی مانند اسفناج، کلم پیچ، آووکادو، موز، بادام هندی، دانه‌ها، گوشت، صدف، خرچنگ، پنیر، عدس پخته شده و شکلات تلخ.

این مطالعه، که در ژورنال Sleep Medicine منتشر شده، بر اهمیت خواب کافی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی تاکید می‌کند و برای کسانی که شب‌ها کم می‌خوابند، هشداری جدی است.

منبع: خبرآنلاین

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد