۱۰ توصیه ضروری برای جنگل نوردی و طبیعت گردی که باید بدانید.

با فرارسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش دما، بسیاری از افراد آماده می‌شوند تا به طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی بروند. داشتن اقامتگاه و اقامت در دل طبیعت و گشت‌وگذار در محیط‌های بکر و طبیعی می‌تواند منبعی برای آرامش و شادی باشد.

شما می‌توانید برای جنگل‌نوردی، گزینه رزرو اقامتگاه را انتخاب کنید یا با اجاره ویلا رامسر در ویلا رامسر اقامت داشته باشید.

 

برخی از مناطق محبوب برای سفر در تابستان، شامل شمال کشور با آب‌وهوای خنک و کوهستانی، شرق کشور با مناظر طبیعی زیبا و معماری سنتی، جنوب کشور با سواحل دیدنی و آب‌های گرم و غرب کشور با طبیعت ویژه و آبشارهای جذاب می‌شود؛ بنابراین، تابستان به‌عنوان فصلی برای تفریح و مسافرت در ایران اهمیت زیادی دارد و همیشه موردتوجه قرار می‌گیرد. اگر قصد سفر دارید، به نکات ضروری برای جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی توجه کنید.

لوازم ضروری کمپینگ و طبیعت‌گردی کدم‌اند؟

کوله‌پشتی شما برای جنگل‌نوردی باید سبک باشد؛ اما به‌همراه داشتن برخی وسایل، ضروری است. تجهیزات خود را پیش از سفر آماده کنید و سپس به طبیعت‌گردی بپردازید. در سفر به جنگل، وجود وسایل زیر لازم است:

  • وسایل کمپینگ: کوله‌پشتی، چادر، زیرانداز، کیسه‌خواب، پتو و ...

  • لباس مناسب: کفش پیاده‌روی، لباس گرم، بادگیر، چند دست لباس تمیز اضافی و ...

  • وسایل بهداشتی: ژل ضدعفونی‌کننده، صابون، دستمال مرطوب، مسواک و ...

  • وسایل مراقبتی: چراغ‌قوه، چاقوی جیبی، عینک‌آفتابی، کلاه، کرم ضدآفتاب، پماد دفع حشرات و ...

  • آب و غذا برای چند روز: غذاهای کنسروی، خرما، آب‌معدنی، میوه و ...

  • کیف کمک‌های اولیه: داروهای مسکن، آنتی‌هیستامین، مواد ضدعفونی‌کننده و شست‌وشوی زخم و ...

  • ظروف غذا: لیوان، قاشق و چنگال، چراغ خوراک‌پزی مسافرتی، تابه، کتری و ...

۱۰ توصیه ضروری برای جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی

با رعایت این ۱۰ توصیه ضروری، تجربه‌ای ایمن و لذت‌بخش از جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی خواهید داشت. انتخاب اقامتگاه مناسب مانند کلبه جنگلی یا رزرو اقامتگاه و اجاره کلبه جنگلی می‌تواند سفر شما را به‌یادماندنی‌تر کند.

  1. فراهم‌کردن سرپناه امن برای اقامت

اگر قصد دارید شب را در کلبه جنگلی، ویلا رامسر یا اقامتگاه بمانید، باید پیش از سفر برای آن برنامه‌ریزی کنید. البته برای جنگل‌نوردی، امکان برپایی کمپ نیز وجود دارد. برای کمپینگ، یک مکان مناسب انتخاب کنید که در برخی پارک‌های جنگلی و رزرو اقامتگاه، مکان‌های خاصی برای کمپینگ تعیین شده‌است؛ بااین‌وجود، اگر چادر خود را در جنگل برپا می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که چادرتان امن باشد. برای این منظور، با استفاده از شاخ و برگ درختان، یک سرپناه برای چادر خود ایجاد کنید تا درصورت سقوط شاخه‌های درخت، احتمال آسیب‌دیدگی کاهش یابد. برای کاهش خطرات احتمالی در جنگل، می‌توانید به اقامت در ویلا رامسر و اجاره ویلا رامسر نیز فکر کنید.

  1. توجه به تغییرات ناگهانی آب‌وهوا

پیش از سفر، وضعیت هواشناسی را بررسی کنید تا از شرایط جوی مقصد خود مطلع شوید. البته همیشه امکان تغییرات ناگهانی در آب‌وهوا به‌ویژه در فصل بهار مانند باران‌های شدید وجود دارد. اگر در بهار به طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی می‌روید، در مسیرهایی که احتمال سیلاب دارند و نزدیکی رودخانه‌ها چادر نزنید. فراموش نکنید که سیلاب می‌تواند به‌طور ناگهانی رخ دهد و همه‌چیز را با خود ببرد.

  1. نقشه و جی‌پی‌اس را همراه داشته باشید

پیش از سفر، باید منطقه‌ای که برای جنگل‌نوردی انتخاب کرده‌اید را به‌خوبی بشناسید. اگر هیچ‌یک از اعضای گروه با منطقه آشنا نیستند، حضور یک راهنما الزامی است. به‌خاطر داشته باشید که در بسیاری از مناطق جنگلی، تلفن‌های همراه آنتن نمی‌دهند؛ بنابراین، باید از روش‌های دیگری برای مکان‌یابی استفاده کنید. همیشه نقشه کاغذی و جی‌پی‌اس را همراه داشته باشید.

  1. آب و غذا همراه خود داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکات در سفرهای اکوتوریسم و جنگل‌نوردی، داشتن آب و غذای کافی است. غذاهایی مانند کنسرو همراه داشته باشید که فاسد نشوند؛ همچنین، تجهیزات و مواد اولیه ساده برای تهیه غذا را فراموش نکنید. بسیاری از طبیعت‌گردان برای سبک‌ترشدن کوله، آب زیادی با خود نمی‌برند. راه‌حل تامین آب سالم، استفاده از تجهیزات ساده تصفیه آب است. اگر در طول جنگل‌نوردی دستگاه‌ تصفیه آب ندارید، حتما آب را قبل از مصرف بجوشانید.

  1. خوراکی‌های جنگل را مصرف نکنید

میوه‌ها و خوراکی‌هایی مانند قارچ‌ها در طبیعت اغلب جذاب و زیبا به‌نظر می‌رسند؛ اما خطر مسمومیت وجود دارد. در طول جنگل‌نوردی، هیچ‌گونه میوه، قارچ یا خوراکی دیگری را مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است مسموم‌کننده باشند. حتی گاهی‌اوقات میوه‌های خوراکی نیز ممکن است آلوده به انگل و عوامل بیماری‌زا باشند و منجر به مسمومیت غذایی شوند.

  1. مراقب آتش باشید

روشن‌کردن آتش در نزدیکی کمپ‌های جنگل‌نوردی راهی برای دورکردن حشرات و حیوانات و گرم‌شدن در کنار آن است. جمع‌شدن دور آتش یکی از تفریحات جذاب در شب‌های کمپینگ است. اگر تصمیم دارید در کلبه جنگلی اقامت داشته باشید و یا در چادر بمانید و می‌خواهید آتش را در طول شب روشن نگه دارید، حتما باید از چادر شما دور باشد؛ همچنین، شب‌ها باید چندین بار به آتش سر بزنید. اگر نمی‌توانید بیدار بمانید و به آتش سر بزنید، آن را قبل از خواب خاموش کنید؛ همچنین، قبل از ترک محل کمپ، اطمینان حاصل کنید که آتش به‌طور کامل خاموش شده باشد.

برای داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش در جنگل‌نوردی، می‌توانید از گزینه اجاره کلبه جنگلی و اجاره ویلا رامسر استفاده کنید. ویلا رامسر با ارائه امکانات متنوع، گزینه‌ای عالی برای اقامت در دل طبیعت است. پیش از سفر به این منطقه زیبا، رزرو اقامتگاه خود را انجام دهید تا با خیالی آسوده به سفر بپردازید.

  1. مواظب جنگل باشید

طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی فرصت‌هایی برای آرامش و شادی فراهم می‌آورند. در طول این سفرها، وظایف خود را نسبت به حفظ جنگل‌ها فراموش نکنید و در حفاظت از محیط‌زیست کوشا باشید تا به گردشگری پایدار کمک کنید. تمام زباله‌های خود را جمع‌آوری کنید، به درختان و گیاهان آسیب نرسانید، روی درختان یادگاری ننویسید، به حیوانات و لانه‌هایشان دست نزنید و همیشه به یاد داشته باشید که تنها اثر به‌جامانده از شما در طبیعت، ردپاهای شما باشد.

  1. محافظت در برابر حشرات

در طبیعت‌گردی، حشرات ممکن است شما را آزار دهند. استفاده از اسپری‌های دفع حشرات و داشتن پشه‌بند می‌تواند در محافظت از خود در برابر این مزاحمان کمک کند.

  1. رعایت بهداشت

یکی از نکات مهم طبیعت‌گردی در تابستان، توجه به بهداشت است. گرما شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و بروز بیماری‌هایی مانند گرمازدگی و مشکلات گوارشی فراهم می‌کند. با رعایت نکات بهداشتی ساده، می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید.

  1. برنامه‌ریزی مسیر

پیش از رفتن به طبیعت، مسیر خود را برنامه‌ریزی کنید و از نقشه‌ها و راهنمایی‌های موجود بهره ببرید؛ همچنین، به دیگران اطلاع دهید که کجا هستید و چه زمانی قصد بازگشت دارید.

جمع‌بندی

برای جنگل‌نوردی با دوستان و یک گروه حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید و به‌خاطر داشته باشید که سفر به‌تنهایی به طبیعت، خطرات احتمالی را افزایش می‌دهد. با رعایت این ۱۰ توصیه ضروری برای جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی، می‌توانید تجربه‌ای ایمن و لذت‌بخش داشته باشید. فراموش نکنید که علاوه‌بر تجهیزات و آمادگی‌های لازم، انتخاب اقامتگاه مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. برای این منظور، می‌توانید با رزرو اقامتگاه‌های مختلف، کلبه جنگلی یا حتی ویلا رامسر ازطریق سایت شب، لحظاتی خوش و به‌یادماندنی را در دل طبیعت سپری کنید و از زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه بهره‌مند شوید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان