چگونه در 3 روز شیراز را بگردیم؟ برنامه بازدید از جاهای دیدنی و جاذبه های تاریخی

شیراز، شهر سعدی و حافظ، با عطر بهار نارنج و شکوه تخت جمشید، مقصدی دل‌انگیز برای سفری خاطره‌انگیز است. این مقاله، برنامه‌ سفر ۳ روزه به شیراز را برای گشت و گذار در این شهر تاریخی و فرهنگی به شما ارائه می دهد، تا سفری پربار و لذت‌بخش برای خود و خانواده رقم بزنید.

چرا برای سفر 3 روزه به شیراز برنامه ریزی کنیم؟

برای شاغلان یا افرادی که فرصت کمی برای سفر دارند، سفر ۳ روزه به شیراز یکی از بهترین انتخاب‌هاست. اما دلایل دیگری نیز برای سفر سه روزه به شیراز وجود دارد. این شهر از نظر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار غنی است و در 3 روز می‌توانید از بسیاری از این جاذبه‌ها دیدن کنید. اگر برنامه سفر را می چینید، می توانید از طریق وب‌سایت یوتراوز با مناسب‌ترین قیمت، بلیط هواپیما از مشهد به شیراز را خریداری کنید. از آرامگاه شاعران نامدار مانند حافظ و سعدی گرفته تا مساجد باشکوه مانند مسجد نصیرالملک و باغ‌های دل‌انگیز مانند باغ ارم، شیراز برای هر سلیقه‌ای جاذبه‌ای دارد. اکثر جاذبه‌های شیراز در نزدیکی یکدیگر واقع شده‌اند و به راحتی می‌توانید با پیاده‌روی یا تاکسی به آنها دسترسی پیدا کنید. این امر باعث می‌شود تا در زمان خود صرفه‌جویی کنید و از گشت و گذار در شهر لذت بیشتری ببرید.

سفر به شیراز در مقایسه با سایر شهرهای توریستی ایران، ارزان‌تر است. با وجود تنوع اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها، می‌توانید با توجه به بودجه خود سفری مقرون به صرفه داشته باشید. شیراز از طریق فرودگاه، راه‌آهن و جاده به راحتی قابل دسترسی است. پروازهای متعددی از شهرهای مختلف ایران به شیراز انجام می‌شود و همچنین می‌توانید با قطار یا اتوبوس به این شهر سفر کنید.

روز اول برنامه سفر 3 روزه به شیراز: گشتی در تاریخ و فرهنگ شهر

با رسیدن به شیراز، صبحانه‌ای دلچسب در هتل انتخابی خود میل و خستگی راه را با هوای مطبوع شیراز به در کنید. پس از استراحت، سفر در گذر زمان را با مسجد نصیرالملک، با معماری منحصر به فرد و کاشی‌کاری‌های ظریف، آغاز کنید. این مسجد در خیابان لطفعلی خان زند، محله گود عربان، انتهای کوچه نصیرالملک واقع شده است و تلالو نور از میان شیشه‌های رنگی آن، فضایی رویایی و عرفانی به وجود می‌آورد. مسجد نصیرالملک به خاطر کاشی‌کاری‌های ظریف و رنگارنگش که در سرتاسر دیوارها و سقف آن به کار رفته، مشهور است. این کاشی‌کاری‌ها که با ظرافت و دقت خاصی طراحی و اجرا شده‌اند، در نور خورشید به طرز شگفت‌انگیزی می‌درخشند و فضایی روحانی و عرفانی به وجود می‌آورند. بنابراین در بازدید اول خود از این مسجد می‌توانید تصاویر شگفت‌انگیزی ثبت کنید.

در ادامه بازدید از جاهای دیدنی شیراز، به باغ نارنجستان قوام بروید و در فضایی با معماری قاجاری و حوض‌های زیبا، قدم بزنید و از ردیف درختان و صدای آب لذت ببرید. این باغ در خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه واقع شده است و مکانی آرام و دلنشین برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است. باغ نارنجستان قوام، با معماری زیبا، فضای دل‌انگیز و عطر دل‌انگیز شکوفه‌های نارنج در بهار، تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌انگیز از سفر به شیراز را به شما هدیه می‌دهد. عمارت قوام با معماری قاجاری و تزئینات نفیس، از جمله نقاشی‌های دیواری، گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌ها، یکی از زیباترین بناهای تاریخی شیراز است. از بام عمارت قوام، چشم‌اندازی زیبا از شهر شیراز و به خصوص حرم شاهچراغ را می‌توان مشاهده کرد. 

برای صرف ناهار پیشنهاد می‌شود به رستوران خانه سنتی پرهامی بروید و در فضایی سنتی و دلنشین، طعم اصیل غذاهای شیرازی را تجربه کنید. این رستوران در خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه احمدی، گود عربان، ضلع مقابل مسجد نصیرالملک واقع شده است. بعد از ظهر به سعدیه و حافظیه، آرامگاه دو شاعر نامدار ایرانی، بروید و با غرق شدن در اشعار آنها، لحظات خوشی را سپری کنید. آرامگاه سعدی در باغ دلگشا واقع شده و آرامگاه حافظ در فاصله 5 دقیقه ای آن، در حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، واقع شده است و مکانی پر از شور و عشق به شعر و ادبیات فارسی است.  جالب است بدانید یکی از رسومات رایج در حافظیه، فال گرفتن از دیوان حافظ است. باغ ارم شیراز

روز دوم: طبیعت گردی، آشنایی با فرهنگ و غذاهای شیراز

صبح روز دوم به باغ ارم، با معماری اروپایی و گل‌های رنگارنگ، بروید و در این باغ زیبا قدم بزنید و از عطر گل‌ها و مناظر دل‌انگیز آن لذت ببرید. این باغ در خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیکی مجموعه دانشگاه شیراز واقع شده است و مکانی ایده‌آل برای عکاسی و ثبت خاطرات به یاد ماندنی است. باغ ارم شیراز، با نام دیگر باغ دلگشا، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین باغ‌های ایرانی است که در دوره قاجار و به دستور میرزا ابراهیم خان کلانتر ارمی، از دولتمردان و ثروتمندان شیراز، ساخته شده است. عمارت باغ ارم و موزه آن، گنجینه‌ای از تاریخ و هنر ایران را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. قدم زدن در این باغ در هر فصلی از سال لذت‌بخش است، اما در فصل بهار که عطر شکوفه‌های گل‌ها فضا را پر می‌کند، این لذت دوچندان می‌شود. در چایخانه باغ می‌توانید با نوشیدن چای و صرف غذاهای سنتی ایرانی، از آرامش و زیبایی باغ لذت ببرید.

پس از باغ ارم و گشت و گذار در شهر می توانید به فست فود پامچال در در خیابان عفیف آباد بروید و ناهار را آنجا میل کنید و بعد از سایر باغ های دیدنی شهر و ماکز خرید بازدید کنید. یا می توانید راهی سفری کوتاه به روستای قالت شوید که در حدود یک ساعت تا شیراز فاصله دارد. این روستا با طبیعت بکر و ییلاقی، مکانی مناسب برای تفریح و فرار از هیاهوی شهر است. تا زمانی که به قلات نرسیده‌اید، نمی‌توانید به طور کامل زیبایی‌های آن را درک کنید. از بالای روستا، چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر شیراز و دشت‌های اطراف آن را خواهید دید. قلات از دیرباز به عنوان تفرجگاه و ییلاقگاه مردم شیراز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کلیسای قلات که بین جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده است، از جمله بناهای تاریخی قلات به شمار می‌رود. علاوه‌براین در بازدید از این روستا از حمام قلات هم می‌توانید دیدن کنید چرا که ریش‌سفیدان قلات معتقدند که سعدی، شاعر نامدار ایرانی، در این حمام استحمام می‌کرده است.

روز سوم: بازدید از شکوه تاریخ و عظمت تمدن ایران

صبح روز سوم، سفری به اعماق تاریخ ایران باستان را در تخت جمشید (پارسه)، پایتخت باشکوه هخامنشیان، تجربه کنید. این مجموعه عظیم در استان فارس، مرودشت، 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت واقع شده است و عظمت و شکوه تمدن ایران را به نمایش می‌گذارد. بدون شک از روزی که برنامه سفر به شیراز را چیدید، برای چنین روزی و قدم‌زدن در میان ستون‌ها و بناهای به‌جامانده از تخت جمشید، لحظه‌شماری می‌کردید! این شاهکار منحصربه‌فرد معماری، شهرت جهانی دارد و بسیاری از گردشگران خارجی، تنها برای بازدید از تخت جمشید عازم شیراز می‌شوند. هر گوشه از تخت جمشید، داستانی برای گفتن دارد. نقش برجسته‌های ظریف و دقیق، ستون‌های بلند و سر به فلک کشیده، کاخ‌های باشکوه و مجلل، همه و همه گویای ذوق و هنر ایرانیان در دوران باستان هستند. تخت جمشید، فقط یک مجموعه تاریخی نیست، بلکه نمادی از هویت و فرهنگ ایرانی است. در این مکان، می‌توان پیوند عمیق ایرانیان با تاریخ و تمدن خود را مشاهده کرد.

تخت جمشید از جاهای دیدنی شیراز

در مسیر بازگشت از تخت جمشید، می توانید ناهار را در رستوران هفت خوان شیراز میل کنید. رستوران بزرگ هفت خوان در محله دروازه قرآن شیراز، بلوار ربانی و کوچه ربانی ۱۷  واقع شده است. بعد از ظهر روز سوم سفر به شیراز، می توانید از مجموعه وکیل شامل بازار وکیل، حمام وکیل و مسجد دیدن کنید. بازار وکیل، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران، بروید و در این بازار پر رونق، قدم بزنید، از عطر ادویه‌ها، رنگ‌های شاد مغازه‌ها و طعم اصیل غذاهای شیرازی لذت ببرید. در این بازار می‌توانید سوغاتی‌های نفیس و یادگاری‌های شیراز را نیز خریداری کنید. بازار وکیل با معماری سنتی ایرانی و حجره‌های طاق‌دار، راسته‌های پیچ در پیچ، و تزئینات آجرکاری و کاشی‌کاری، فضایی چشم‌نواز و دل‌انگیز را برای بازدیدکنندگان خلق می‌کند. گنبدهای بلند و نورگیر این بازار، فضایی روشن و دل‌باز به آن می‌بخشند. در بازار وکیل می‌توانید انواع کالاهای سنتی ایرانی مانند فرش، ظروف مسی، سفال، جواهرات، ادویه، عطر و عرقیات را پیدا کنید. همچنین در این بازار، مغازه‌های متعددی وجود دارند که صنایع دستی و سوغات شیراز را به فروش می‌رسانند. خرید در بازار وکیل تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز است. در این بازار می‌توانید با چانه‌زنی و گپ و گفت با فروشندگان، از خرید خود لذت ببرید. 

پایان سفری جذاب به شیراز

سفر به شیراز، تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌انگیز خواهد بود. در این سفر، با تاریخ، فرهنگ، هنر و طبیعت ایران آشنا خواهید شد و خاطرات خوشی از این شهر زیبا به یادگار خواهید برد. با گشت و گذار در مکان‌های تاریخی و فرهنگی، می‌توانید از شکوه و عظمت تمدن ایران باستان، ذوق و هنر ایرانیان در دوران باستان، و فرهنگ و آداب رسوم مردم شیراز لذت ببرید. شیراز همچنین شهری با غذاهای لذیذ و متنوع است. در سفر به شیراز می‌توانید از طعم‌های بی‌نظیر غذاهای ایرانی لذت ببرید. مردم شیراز به گرمی و مهمان‌نوازی معروف هستند. در سفر به این شهر، با افراد خونگرم و صمیمی روبرو خواهید شد که خاطره سفر شما را به یاد ماندنی‌تر خواهند کرد.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد