دلیل سوزن سوزن شدن زبان بعد از خوردن آناناس!

حتماً برایتان پیش آمده که بعد از خوردن چند تکه آناناس، ناگهان زبان و دهانتان سوزن سوزن شده و کمی بی‌حس شده باشد. این اتفاق عجیب به خاطر آنزیمی به نام بروملین موجود در آناناس رخ می‌دهد.

بروملین چیست و چه می‌کند؟

بروملین، آنزیمی منحصر به فرد در آناناس است که وظیفه هضم پروتئین‌ها را بر عهده دارد. به همین دلیل است که از آناناس برای نرم کردن گوشت در آشپزی استفاده می‌شود.

اما داستان در دهان ما کمی فرق می‌کند. بروملین می‌تواند پروتئین‌های موجود در لایه محافظ مخاط دهان را تجزیه کند و باعث ایجاد حس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی شود.

جای نگرانی نیست!

خوشبختانه، این اتفاق خطری برای سلامتی شما ندارد. غلظت بروملین در آناناس بسیار کم است و به سرعت توسط بدن دفع می‌شود.

علاوه بر این، سلول‌های دهان به سرعت خود را ترمیم می‌کنند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده می‌شوند.

چرا گاهی اوقات طعم اسیدی هم حس می‌کنیم؟

طعم اسیدی که گاهی اوقات بعد از خوردن آناناس حس می‌کنیم، به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

  • ماهیت اسیدی خود آناناس: آناناس به طور طبیعی اسیدی است و این اسیدیته می‌تواند باعث تحریک دهان و تشدید حس سوزن سوزن شدن شود.
  • طعم اسیدی بروملین: بروملین به خودی خود طعم اسیدی دارد که می‌تواند به تجربه اسیدی شدن دهان بعد از خوردن آناناس اضافه کند.

راه‌های پیشگیری از سوزن سوزن شدن زبان

اگر از حس سوزن سوزن شدن زبان بعد از خوردن آناناس خوشتان نمی‌آید، می‌توانید چند راهکار ساده را امتحان کنید:

  • آناناس را در آب نمک خیس کنید: خیس کردن آناناس در آب نمک قبل از مصرف، می‌تواند فعالیت بروملین را تا حدی کاهش دهد.
  • آناناس را بپزید یا کباب کنید: حرارت دادن آناناس، آنزیم بروملین را غیرفعال می‌کند و از سوزن سوزن شدن زبان جلوگیری می‌کند.
  • از مکمل آناناس استفاده کنید: اگر به دنبال خواص آنتی‌اکسیدانی بروملین هستید، مصرف مکمل آناناس به جای میوه‌ی تازه می‌تواند گزینه بهتری باشد.

نکته آخر

آناناس، میوه‌ای خوشمزه و پرخاصیت است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. اگرچه حس سوزن سوزن شدن زبان بعد از خوردن آن کمی آزاردهنده است، اما جای نگرانی ندارد و به سرعت برطرف می‌شود. با استفاده از راهکارهای ساده‌ای که در این مطلب ارائه شد، می‌توانید از این میوه‌ی لذیذ بدون هیچ مشکلی لذت ببرید.

 

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد