۱۳ راهکار برای درمان فوری سرفه شبانه؛ علت سرفه های شبانه و خارش گلو چیست؟

سرفه شبانه یکی از علت‌های کاهش کیفیت خواب و افزایش احساس خستگی در روز است. این عارضه به دلایل مختلفی از جمله رفلاکس اسید معده، واکنش آلرژیک به گرد‌وغبار، خشکی هوا، عفونت‌های تنفسی، انسداد بینی یا سینوزیت و آپنه خواب ایجاد می‌شود.

 

در صورت تکرار سرفه‌های شبانه، حتما به پزشک برای تشخیص قطعی علت سرفه های شبانه و خارش گلو مراجعه شود. پزشک با بررسی سایر علائم بیماری برای تجویز دارو و سایر روش‌های درمانی اقدام می‌کند. در این مقاله نیز با بررسی علت سرفه در شب و ارائه روش‌های درمان سریع سرفه خشک، اطلاعات شما را برای آشنایی با این عارضه افزایش می‌دهیم. کافی است چند دقیقه به مطالعه این مطلب اختصاص دهید.

بررسی علت سرفه های شبانه و خارش گلو

سرفه‌های شبانه و خارش گلو می‌توانند به دلایل مختلفی بروز کنند. این علائم معمولا نشان‌دهنده تحریک یا التهاب در مجاری تنفسی یا گلو هستند. در ادامه به مهم‌ترین علل این مشکلات اشاره می‌کنیم:

  • رفلاکس اسید معده (GERD)
  • واکنش آلرژیک به گرد‌وغبار و به‌طورکلی داشتن آلرژی به مواد یا شرایط مختلف
  • آسم
  • خشکی هوا
  • عفونت‌های مربوط به ریه و تنفسی
  • انسداد بینی
  • سینوزیت
  • آپنه خواب
  • نارسایی قلبی
  • مصرف برخی از داروهای فشار خون
  • استفاده بیش‌ازحد از سیگار در طول روز

همچنین سرماخوردگی و آنفولانزا نیز ممکن است علت سرفه هنگام دراز کشیدن باشد. ازاین‌رو اگر علاوه‌بر سرفه، علائم دیگری نظیر تب و سردرد دارید، به پزشک معالج مراجعه کنید. دکتر پس از بررسی‌های لازم، در صورت لزوم برای درمان شما از بهترین قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده خواهد کرد.

علت سرفه های شبانه و خارش گلو

راهکارهای درمان فوری سرفه شبانه چیست؟

درمان سرفه‌های شبانه به میزان شدت این سرفه‌ها و علت وقوع آن‌ها بستگی دارد. بااین‌حال در این بخش به بررسی روش‌های ساده درمان فوری سرفه شبانه کودکان و بزرگسالان می‌پردازیم:

  1. مرطوب نگه داشتن هوای داخل ساختمان: بخور دادن با استفاده از دستگاه بخور و مرطوب‌کننده هوا یا کتری آب جوش قبل از خواب - همچنین روشن گذاشتن دستگاه بخور در فضای خانه هنگام شب
  2. بالاتر آوردن سر از سطح بدن: یکی از راهکارهای درمان فوری سرفه شبانه ناشی از رفلاکس معده
  3. خوردن یک قاشق عسل قبل از خواب برای جلوگیری از تحریک سرفه و درمان سریع سرفه خشک - کمک‌کننده به کاهش شدت و دفعات سرفه شبانه (برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود)
  4. نوشیدن چای و دم‌نوش گیاهی گرم با عسل و لیمو (لیمو خواص ضدالتهابی دارد)
  5. قرقره محلول آب نمک قبل از خواب برای کمک به رفع گرفتگی مجرای تنفسی و جلوگیری از سرفه‌های ناشی از آسم، آلرژی و عفونت
  6. مصرف مایعات فراوان در طول روز مانند آب و آبمیو‌ه‌های طبیعی
  7. گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب: با استفاده از بخار حاصل از آب گرم، به باز شدن مجرای تنفسی و شل شدن ترشحات داخل بینی کمک می‌کند و باعث درمان سرفه خشک شبانه می‌شود
  8. از خوردن وعده‌های سنگین غذایی مانند غذاهای تند و چرب برای شام اجتناب کنید؛‌ زیرا باعث تشدید رفلاکس معده و تشدید سرفه شبانه می‌شود.
  9. مصرف شام حداقل ۳ ساعت قبل از خواب
  10. خوردن غذاهای سبک و سرشار از فیبر مانند موز، برنج قهوه ای، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، هندوانه، هویج، خیار، آناناس و سوپ های آبگوشت، برای وعده شام
  11. کاهش عوامل آلرژی‌زا در محیط خانه، مانند گردگیری منظم برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، از بین‌بردن حشرات موذی خانه، جدا کردن محل خواب حیوان خانگی از اتاق خواب خود و شست‌وشوی منظم ملحفه‌های خواب
  12. بستن پنجره‌های اتاق قبل از خواب برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل
  13. دوری از آلودگی هوا و محیط‌های پر از گرد و غبار

راه‌حل‌های درمانی ذکرشده معمولا کمک بسزایی در کاهش سرفه‌های شبانه و خارش گلو می‌کنند. بااین‌حال اگر این راهکارها برای درمان سریع سرفه خشک شبانه تاثیرگذار نبودند، به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر براساس مشکل شما، داروی مناسب را تجویز خواهد کرد؛ به‌عنوان مثال پس از انجام بررسی‌های لازم، معمولا برای مشکلات مربوط به رفلاکس معده، داروهایی نظیر امپرازول یا فاموتیدین و برای مشکلات آلرژیک، داروهای ضدحساسیت مانند نئوتادین یا لوراتادین تجویز خواهد شد.

درمان فوری سرفه شبانه کودکان بزرگسالان

چه زمانی برای درمان سرفه خشک شبانه باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر راهکارهای درمان فوری سرفه شبانه باعث تسکین شما نشدند؛ یا اینکه سرفه شما بیش از دو هفته طول کشید، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص برای بررسی علت سرفه شبانه خود مراجعه کنید. همچنین در صورت وجود علائم زیر در کنار سرفه شدید شبانه نیز حتما از درمان‌های خودسرانه اجتناب کنید و در اولین فرصت به مراکز درمانی بروید:

  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • خس خس سینه
  • تب بالای ۳۸ درجه
  • سرفه همراه با خلط خون
  • تورم در پا و مچ پا یا شکم
  • تنگی نفس
  • احساس خفگی
  • سرفه همراه با خلط‌ فراوان

این علائم ممکن است نشانه‌هایی از سایر مشکلات جدی مانند عفونت و نارسایی قلبی باشند. ازاین‌رو مشاوره با یک پزشک متخصص، به شما در تشخیص علت دقیق سرفه‌های شدید و متعدد شبانه کمک می‌کند. به‌عنوان مثال اگر کودک شما در شب سرفه‌های شدید همراه با خلط دارد، بهتر است او را به نزد پزشک اطفال ببرید. پزشک متخصص پس از بررسی شرایط او، در صورت لزوم و در صورت وجود آنفولانزا یا سرماخوردگی، شربت سرماخوردگی کودکان را برای فرزند شما تجویز خواهد کرد.

برای درمان سریع سرفه خشک و خلط‌دار به پزشک مراجعه کنید

علت سرفه های شبانه و خارش گلو ممکن است مربوط به آلرژی یا رفلاکس اسید معده باشد. همچنین دلایل دیگری مانند ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت‌های ریوی از جمله سایر دلایل رایج سرفه‌های شدید شبانه هستند. اگر سرفه‌های خفیف دارید می‌توانید با راهکارهایی نظیر خوردن دم‌نوش گیاهی با عسل و لیمو، مرطوب نگه داشتن هوا و خوردن غذاهای سبک به‌عنوان شام به تسکین آن کمک کنید. بااین‌حال در صورت ادامه‌دار سرفه‌های شدید و همراه بودن با سایر علائم مانند درد قفسه سینه و احساس تنگی نفس، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. با این کار علت دقیق مشکل شما مشخص خواهد شد و درمان موثرتری برای بهبود آن تجویز می‌شود.

کپی شد
نظر شما چیه؟
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد