کولر گازی؛ خنکای مطبوع یا قبض برق نجومی؟

در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، کولر گازی به ناجی بسیاری از خانه‌ها تبدیل شده است. اما آیا تا به حال به میزان مصرف برق این دستگاه پرکاربرد فکر کرده‌اید؟

در این مطلب، به بررسی دقیق مصرف برق کولرهای گازی مختلف و راه‌های کاهش آن می‌پردازیم تا بتوانید انتخابی آگاهانه داشته باشید و از تابستانی خنک و کم‌هزینه لذت ببرید.

کولر آبی یا گازی؟ نبردی برای خنکای مقرون به صرفه

استفاده از کولرهای گازی، اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها، حتی در مناطق معتدل که 80 درصد از کل مساحت ایران را شامل می‌شود، در سال‌های اخیر رو به فزونی است. اما این در حالی است که کولرهای آبی به لحاظ تولید رطوبت و خنکای مطبوع، صرفه اقتصادی و مصرف متعارف‌تر انرژی، همچنان بهترین گزینه برای اغلب مناطق کشور به شمار می‌روند.

مصرف برق کولرهای آبی به مراتب کمتر از کولرهای گازی است. در کولرهای آبی، حتی می‌توان با استفاده از "دور کند" تا بیش از 50 درصد از مصرف برق کم کرد و به همان نسبت در رقم قبض برق اثرش را دید.

کولر گازی؛ چه نوعی، چه ظرفیتی؟

هر کولر گازی برای خنک‌کردن محیط ظرفیتی دارد. در نتیجه، هنگام خرید این دستگاه، باید به ظرفیت سرمایش و متراژ محیط توجه کنید.

  • محاسبه ظرفیت کولر گازی
    • برای هر مترمربع در طبقات وسط 400 تا 450 BTU/h در نظر بگیرید.
    • برای طبقه آخر 500 تا 600 BTU/h مناسب است.
    • به ازای هر نفر 500 BTU/h به عدد به دست آمده اضافه کنید.
  • منطقه جغرافیایی
    • کولرهای T1 برای مناطق معتدل و T3 برای مناطق گرمسیر مناسب هستند.
  • واحد اندازه‌گیری ظرفیت (BTU)
    • BTU مخفف British thermal unit و واحد سنجش قدرت خنک‌کنندگی کولر گازی است.
    • BTU بالاتر نشان‌دهنده قدرت سرمادهی بیشتر کولر است.

کولر گازی پنجره‌ای؛ پرمصرف و آلاینده

کولرهای گازی پنجره‌ای جزو پرمصرف‌ترین دستگاه‌های تهویه مطبوع به حساب می‌آیند. مصرف برق این دستگاه در مقایسه با کولر آبی 5 برابر بیشتر است.

کولر گازی اینورتر؛ خنکای کم‌مصرف

کولرگازی‌های اینورتر، با توجه به نیاز محیط، سرعت کمتری یا بیشتری به کمپرسور می‌دهند و به همین دلیل، مصرف برق آن‌ها به طور قابل توجهی کمتر از کولرهای گازی معمولی است.

پنکه؛ جایگزینی کم‌مصرف برای خنکای ملایم

پنکه‌ها، به خصوص پنکه‌های سقفی، می‌توانند جایگزین کم‌مصرفی برای کولرهای گازی در فصول گرم باشند. مصرف برق پنکه‌های سقفی با قطر 52 اینچ، تنها 50 وات است.

جمع‌بندی

انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب، به عوامل مختلفی از جمله متراژ محیط، منطقه جغرافیایی، تعداد افراد و بودجه شما بستگی دارد. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید انتخابی آگاهانه داشته باشید و از تابستانی خنک و کم‌هزینه لذت ببرید.

 

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان