جالب‌ترین و عجیب‌ترین پدیده‌های طبیعی در سواحل خلیج فارس

معمولا زمانی که نام خلیج فارس را می‌شنویم، دریای آبی تمیز و شفاف، لنگر‌های تاریخی و پر از داستان، سواحل عجیب و رنگارنگ و جزایر معروفی که در سطح جهان شناخته می‌شوند را به خاطر می‌آوریم.

 

ممکن است با خودتان بگویید که جنگل‌های شمال دیگر تکراری شده‌اند یا برخی از مناظر طبیعی را در هر نقطه ایران می‌شود مشاهده کرد؛ اما خلیج فارس با عجایب غیر‌قابل‌انکاری که دارد، همان نقطه‌ای محسوب می‌شود که هیچ وقت از دیدنش سیر نمی‌شوید. در ادامه جزئیات این نقاط گردشگری را توضیح می‌دهیم.

معرفی جالب‌ترین و عجیب‌ترین پدیده‌های طبیعی در سواحل خلیج فارس

پیش از سفر به خلیج فارس و جزایری نام‌آشنا مانند قشم، احتمالا با خودتان می‌گویید که این مسافرت به جز دیدن دریا و چند بازی ساحلی، جای دیگری برای دیدن ندارد. اما وقتی که در جزایر این نقطه از ایران پا می‌گذارید، به قدری از دیدن پدیده‌های جالب توجه، هیجان‌زده می‌شوید که نمی‌توان آن را توصیف کرد. برخی از این پدیده‌ها عبارتند از:

۱. جزیره کیش

کیش به عنوان تک‌نگین همیشه درخشان خلیج فارس، همان جایی است که در هر‌ نقطه‌‌ از جزیره، شما را متحیر می‌کند. از کشتی یونانی تا شهر زیر‌زمینی کاریز و اسکله تفریحی، هر کدام داستانی دارند که با شنید‌ن‌شان، خاطره‌ای ماندگار در ذهن‌تان ثبت می‌شود. مزیت این جزیره، اقامت در بهترین هتل‌های کیش است که امنیت و رفاه کاملی در اختیار مسافران قرار می‌دهد. برخی از این نقاط زیبا را در ادامه نام می‌بریم:

  • کشتی یونانی: در نزدیکی سواحل کیش، کشتی قدیمی اما پر ابهتی بر گل نشسته است که انگار با وجود تلاشی انکار‌ناپذیر، نتوانسته است خود را به ساحل برساند. تماشای این کشتی به خصوص زمانی که خورشید در حال غروب کردن است، جلوه‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارد.
  • آکواریوم کیش: شاید فکر کنید، آکواریوم‌های زیر‌زمینی و دیدن دنیای زیر آب، فقط در کشورهای خارجی امکان‌پذیر است، در حالی که آکواریوم کیش به شما اجازه می‌دهد، جهان زیر دریا را با حیواناتی مانند کوسه و گونه‌های گیاهی عجیب بدون خیس شدن مشاهده کنید.
  • قلعه جنی: کم‌تر کسی است که با شنیدن داستان‌های ترسناک، هیجان‌زده نشود. قلعه جنی، همان جایی است که از زبان بومیان منطقه، داستان‌های عجیب و در عین‌حال وحشتناکی را برای افراد به ارمغان آورده است. شاید تمام این داستان‌ها، زاییده تفکر افراد باشد اما ظاهر قلعه به گونه‌ای است که این احساس را در شما تقویت می‌کند.

۲. جزیره قشم

قشم، ساحلی سحر‌آمیز است که می‌تواند تمام مدت زمان سفر شما را به دیدن اماکنی مانند جنگل‌های حرا، خلیج دلفین‌ها، غار خوربس‌، بندر لافت و خلیج کرکدیل‌ها اختصاص دهد. شما در قشم می‌توانید مجموعه‌ای از حیوانات مانند کرکدیل، لاک‌پشت و دلفین را در مجموعه‌ای بدون حفاظ مشاهده کنید که هیجانی غیر‌قابل‌وصف دارد.

دره ستارگان قشم، از جمله اماکنی است که به واسطه وزش باد و رسوبات، شکلی خاص به خود گرفته است. حضور در میان این فراز و فرود‌ها با اشکالی خاص و آسمانی زیبا، یکی از خاطراتی است که شاید هیچ‌وقت تکرار نشود. البته اگر می‌خواهید، چشم‌تان به زیبایی منحصر‌به‌فردی روشن شود، جزیره ناز متشکل از ۳ صخره در میان آب را از دست ندهید.

قشم، جزیره‌ای راز‌آلود واقع در خلیج فارس

قشم، جزیره‌ای راز‌آلود واقع در خلیج فارس

۳. جزیره هندورابی

هندورابی به عنوان جزیره‌ای مسطح و البته خلوت، برای افرادی مناسب است که می‌خواهند در فضایی آرام، چند روزی را بدون دغدغه‌ پشت سر بگذارند. این جزیره با دریای آبی و تمیزی که دارد، جلوه‌ای دل‌فریب را در مقابل دیدگان‌تان به نمایش می‌گذارد.

جالب است بدانید، مهاجرت لاک پشت‌های پوزه عقابی برای تخم‌گذاری به این جزیره در فصل زمستان، ساحلی شلوغ و البته متفاوت را ایجاد می‌کند که کم‌تر کسی آن را تجربه کرده است.

۴. جزیره هنگام

اگر می‌خواهید در ساحلی متفاوت قدم بگذارید، جزیره هنگام را از دست ندهید. ساحل درخشان و نقره‌ای رنگ هنگام همان جایی است که لذتی شیرین را به شما القا می‌کند. یکی از زیبایی‌های سفر به جنوب، دیدن حرکت دسته‌جمعی دلفین‌های بازیگوشی است که با دیدن انسان‌ها دست به حرکاتی نمایشی می‌زنند؛ این فرصت در جزیره هنگام بیش‌تر از هر جایی در اختیارتان قرار دارد.

ضمنا، ساحلی درخشان در این جزیره وجود دارد که شب‌هنگام دریا را با نوری طبیعی روشن می‌کند. پس از کمی تلاش، متوجه خواهید شد که این نور آبی رنگ حاصل فعالیت پلانگتون‌ها است. راستی، نخلستان‌های این جزیره را برای ثبت عکس‌های متفاوت و خاطره‌انگیز از دست ندهید.

۵. جزیره هرمز

هنگام سفر به خلیج فارس، از هر چیز که بگذریم؛ نمی‌توانیم جزیره هرمز را به عنوان شاه‌کلید جنوب کشور، نا‌دیده بگیریم. هرمز که به جزیره رنگین کمان شناخته می‌شود، دارای جاذبه‌هایی انحصاری است. به طور مثال، غار الهه نمک با سنگ‌های گوناگون و رسوبات قندیل‌مانند نمک، تصویری قابل توجه را به ارمغان می‌آورد که با جریان آب، زیبایی خود را چندین برابر می‌کند.

در کنار غار و سواحل متفاوت، پرتگاه غروب در جزیره هرمز، منطقه‌ای بکر، دست‌نیافتنی و عاشقانه است که می‌توانید با قرار‌گیری بر فراز آن، غروب خورشید و انعکاس این تصویر در آب مواج را مشاهده کنید. به طور کلی، خاک هرمز مملو از فلزات و ترکیباتی با رنگ‌های متنوع است که طرح‌هایی رویایی را به وجود می‌آورد.

۶. جزایر ناز

درست است که جزیره ناز در قشم قرار دارد، اما زیبایی و تفریحات آن به حدی است که می‌توان در بخشی مجزا به بررسی این جزیره پرداخت. ناز که به واسطه پدیده طبیعی جزر و مد، هیجان سفر را چند برابر می‌کند؛ بیش‌تر به تفریحات منحصر‌به‌فرد خود شناخته می‌شود. در واقع این جزیره‌، مقصدی برای قایق‌سواران، علاقه‌مندان به پاراگلایدر و چتر سواری به حساب می‌آید.

روستای شیب‌ دراز که در فاصله ۲۵ کیلو‌متری از جزایر ناز قرار دارد، بیش‌تر با سواحل سنگی و گاهی ماسه‌ای که به دریایی آبی فیروزه‌ای می‌رسد، شناخته می‌شود. ضمنا، غار خربس در ۱۳ کیلو‌متری جزایر ناز، مربوط به دوران تاریخی ماد‌ها است که با تپه‌های مرجانی، ارتفاعات رسوبی و دالان‌های جالب شناخته می‌شود.

۷. جزیره لاوان

لاوان که به عنوان مروارید خلیج فارس شناخته می‌شود، دارای ساحلی مرجانی با شن‌های سفید‌رنگ و دریایی آبی است که با ایجاد تضاد رنگی، زیبایی متفاوتی را ایجاد می‌کند. شما در جزیره لاوان، فرصت بازدید از حیات وحش متفاوت و در عین حال نایابی را دارید که شاید برایتان عجیب به نظر برسد.

بازار سنتی لاوان، فرصتی برای خرید سوغاتی‌های رنگارنگ

ضمنا لاوان در دل خود، بازاری سنتی را جای داده است که با محصولات تولید شده توسط هنر دست بانوان این جزیره، از ارزش ذاتی زیادی برخوردار هستند. می‌توان گفت این محصولات به وسایل حصیری، زیلو و طراحی‌های پر آب‌و‌ رنگ خلاصه می‌شوند.

۸. جزیره مینو

حضور در میان انبوه نخلستان‌ها که به رود اروند خلاصه می‌شوند، به عنوان یک ماجراجویی مهیج برای افرادی که به دنبال تجربیات متفاوت و جدید هستند، پیشنهاد می‌شود. برخلاف باقی جزایر‌، هنگام قایق‌سواری در مینو، چشم‌انداز از نخل‌های سر به فلک کشیده در مقابل دیدگانتان نقش می‌بندد. ضمنا رود مواج این جزیره هنگام قایق سواری، داستان‌های جدیدی را برایتان خلق می‌کند.

اهمیت حفاظت از سواحل خلیج فارس: میراثی ارزشمند برای نسل‌های آینده

این روز‌ها که جزایر خلیج فارس بیش‌تر از هر زمانی میزبان مردمی از سراسر جهان است، نگرانی‌هایی مبنی بر تخریب و آسیب به نقاط گردشگری نام‌برده ایجاد می‌شود که جای تامل دارد. در واقع، نباید فراموش کنیم که منابع طبیعی موجود در سواحل خلیج فارس، ارثی ماندگار برای تمام نسل‌های آینده است که می‌تواند فرصت ایجاد درآمدهای توریستی را به آن‌ها بدهد.

به همین جهت هنگام بازدید و استفاده از مناطق بکر جنوب کشور، با نگاهی دلسوزانه از خدمات موجود استفاده کنید و با تمیز نگه داشتن و آسیب‌نزدن به این مناطق، آن‌ها را برای تمام نسل‌های موجود حفظ کنید.

کلام آخر

خلیج فارس، مجموعه‌ای از جزایر را در دل خود جای داده است که هر کدام زیبایی غیر‌قابل‌انکار و داستانی تحسین بر‌انگیز دارند. هنگام سفر به این جزایر‌ که بیش‌تر به کیش، قشم و هنگام خلاصه می‌شود؛ مردمانی خون‌گرم و خوش صحبت را می‌بینید که در بازار‌های سنتی، هنر خود را به نمایش می‌گذارند.

پیشنهاد می‌کنیم که از تمام لحظات حضور در این جزایر خلیج فارس نهایت استفاده را ببرید و با ثبت عکس و تفریحات مهیج، خاطراتی ماندگار برای خود بسازید. البته در استفاده از این منابع طبیعی، وسواس‌گونه رفتار کنید تا بتوانید آن‌ها را با پتانسیل‌های درآمدی بسیار وسیع، برای نسل‌های بعدی حفظ کنید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد