آشنایی با موضوع

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره Dysmenorrhea به معنی احساس درد غیرمعمول در قسمت شکم هنگام قاعدگی است. معمولاً ۵۰ تا ۷۰ درصد زن‌ها هنگام قاعدگی دچار درد نواحی تحتانی شکم و رحم می‌شوند ولی اگر این درد بیش از اندازه باشد که موجب توقف فعالیت‌های روزانه فرد شود آن را دیسمنوره یا قاعدگی دردناک می‌نامند. دیسمنوره یکی از شایعترین شکایات خانمهای جوان می باشد. لازمه درمان موفقیت آمیز این بیماری داشتن اطلاع کافی از پاتوفیزیولوژی این بیماری است. قاعدگی دردناک به دو دسته بزرگ تقسیم می شود: 1- اولیه یا انتقباضی 2- ثانویه یا احتقانی. دیسمنوره اولیه موقعی است که در داخل لگن خانم بیماری خاصی وجود ندارد. این نوع دیسمنوره معمولا در چند سال اول پس از شروع پریود دیده می شود و 50 درصد دختران، پس از شروع بلوغ به آن مبتلا می شوند. دیسمنوره ثانویه موقعی است که فرد دارای یک بیماری بخصوص در داخل لگن خود می باشد، مثل خانمهائیکه دارای آندمتریوز (وجود مخاط رحم بصورت نابجا در داخل لگن) و یا بیماری التهابی لگن هستند. این نوع دیسمنوره بیشتر در خانمهای با سن مابین 45-30 سال دیده می شود. بیماران ممکن است همراه با آن علائم دیگری مثل تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی و نفخ داشته باشند. همچنین احتمال بروز اسهال هم وجود دارد. شایان ذکر است که بسیاری از خانمها علائم را فقط در سیکلهای با تخمک گذاری تجربه می کنند نه در سیکلهای بدون تخمک گذاری. دوره های بدون تخمک گذاری اغلب بصورت خونریزی بدون درد است. درمان: در مورد دیسمنوره اولیه فعالیت‌های فیزیکی ملایم می‌تواند به تخفیف شکایات بیمار کمک کند. توجه به رژیم غذایی (مثل خوردن غلات سبوس نگرفته، حبوبات، سبزیجات و میوه جات بیشتر و کم خوردن یا نخوردن نمک، کافئین و شکر) نیز در برخی زنان مفید است. استراحت و ماساژ و تکنیک‌های بیوفیدبک، برخی از تمرینات یوگا و تجویز داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند مفنامیک اسید و ایبوپروفن نیز در برخی موارد در تخفیف درد مؤثر است. اگر بیمار از نظر جنسی فعال است، استفاده ازقرصهای پیشگیری از حاملگی (OCP)با استروژن کم در %۹۰ موارد مؤثر خواهد بود که درمان انتخابی می‌باشد. درمانهای دارویی تحت نظر متخصص زنان و زایمان انجام شده و در صورتی که ۳ تا ۶ ماه پس از درمانهای مذکور پاسخی مشاهده نشد، باید به دنبال علل ثانویه بوده و کلیه اقدامات تشخیصی را به کار بست. (خصوصاً در دیسمنوره‌ای که پس از ۲۰ سالگی ظاهر شود که تقریباً همیشه از نوع ثانویه است) درمان‌های گیاهی شامل دم کرده گل گاوزبان و سنبل طیب همراه با عسل در دوران قاعدگی و پرهیز از پرخوری در این دوران پیشنهاد می‌شود. درمان در موارد ثانویه بهبود عامل ایجادکننده مانند عفونت است اما برخی از انواع ثانویه به درمانهای دارویی با OCP (قرصهای ضد حاملگی) یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) نیز پاسخ نسبی می‌دهند.
در این صفحه تعداد 270 مقاله تخصصی درباره قاعدگی دردناک، دیسمنوره که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI قاعدگی دردناک، دیسمنوره (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: قاعدگی دردناک، دیسمنوره; Female genital anomalies; Müllerian anomalies; Herlyn-Werner-Wunderlich syndrome; OHVIRA syndrome; Unicornuate uterus; Renal agenesis; Dysmenorrhea;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: قاعدگی دردناک، دیسمنوره; Blocking uterine artery; Diffuse adenomyosis; Dysmenorrhea; Laparoscopy; Levonorgestrel-releasing intrauterine system; Menometrorrhagia; Minimally invasive surgery;