آشنایی با موضوع

فیبر کریستال فوتونی، یک کلاس جدید از فیبر نوری بر اساس خواص بلورهای فوتونیکی است. این نوع فیبرها دارای ویژگی های منحصربه فردی از قبیل عملکرد تک مود وسیع، پاشیدگی رنگی انعطاف پذیر در محدوده طول موج گسترده، خاصیت غیرخطی قابل کنترل و اثر دوشکستی بالا است. برای سامانه های انتقال اطلاعات نوری، وجود فیبرهای کریستال فوتونی پاشیدگی تخت، در محدوده ی وسیع طول موج ضروری است. در فیبرهای کریستال فوتونی مرسوم با قطرحفره های هوای یکسان درناحیه غلاف، می توان شیب پاشیدگی را با کاهش نسبت بین اندازه حفره ها d و ثابت شبکه Λ، کم کرد اما این امر باعث بالارفتن تلفات تحدید میشود. اصطلاح فیبر کریستال فوتونیکی توسط فیلیپ راسل در سال ۱۹۹۵-۱۹۹۷ (او در سال ۲۰۰۳ اظهار کرده‌است که تاریخ ایده به کار منتشر نشده در سال ۱۹۹۱ باز می‌گردد) ابداع شد، هر چند عبارات دیگری نیز مانند فیبر میکروساختار نیز برای آن استفاده می‌شود و این از آن جهت که نامگذاری در این زمینه به طور کامل سازگاری ندارد. دسته بندی‌های مشخص تر از فیبر کریستال فوتونی شامل، فیبر فوتونیک باند گپ (فیبرهای کریستال فوتونی که نور را با اثرات شکاف نواری محدود می‌کنند)، فیبرهای توخالی (فیبرهای کریستال فوتونی با استفاده از سوراخ هوا در سطح مقطع)، فیبر به کمک سوراخ (فیبر کریستال فوتونی‌هایی که نور توسط هسته معمولی با شاخص بالاتر اصلاح شده توسط وجود حفره‌های هوا هدایت می‌شود) و فیبر براگ (فیبر فوتونیک باند گپ از حلقه‌های متحد المرکز فیلم چندلایه تشکیل می‌شوند). فیبرهای نوری ساختاری، فیبرهایی که بر اساس کانال‌هایی در امتداد طولشان، به Kaiser و Co در سال ۱۹۷۴ به می‌گردد. این نوع فیبرها عبارتند از فیبرهای نوری با پوشش هوا، فیبرهای نوری میکروساختار گاهی اوقات وقتی که آرایه‌ها از حفره‌هایی به صورت دوره‌ای و شبیه یک کریستال باشند به نام فیبر کریستال فوتونیکی نامیده می‌شوند. مارتلی و کانینگ متوجه شدند که ساختارهای بلوری با مناطق یکسان درون شبکه‌ای، در واقع ساختار ایده‌آلی برای کاربردهای عملی نیستند و با توجه به ساختارهای نامنظم، مانند فیبرهای فراکتالی، گزینه بهتری برای فیبرهایی که دارای تلفات پایین در خمش هستند، می‌باشند. فیبرهای نامنظم یک زیر کلاس از فیبرهای‌های نوری فرنل هستند که بیان کننده انتشار نوری شبیه به پرتوهای پراش دارند. این نوع فیبرها هم می‌تواند با استفاده از کانال‌های هوایی که به طور مناسب در مناطق مجازی از فیبر نوری قرار گرفته‌اند ساخته شدند.
در این صفحه تعداد 316 مقاله تخصصی درباره فیبر کریستال فوتونی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده فیبر کریستال فوتونی
مقالات ISI فیبر کریستال فوتونی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: فیبر کریستال فوتونی; Microstructured optical fibers microstructured optical waveguide; Photonic crystal fiber; Biosensor; Luminescence; Optical sensing; MSW; microstructured optical waveguide; PC; photonic crystal; PCF; photonic crystal fiber; PBF; photonic bandgap fiber; LPG