ورزش یوگا چیست؟ | فواید بی‌نظیر یوگا و شروع آسان آن

یوگا چیست؟

یوگا به عنوان یک ورزش، شامل یک سری حرکات بدنی، تنفسی و تمرینات ذهنی است که برای بهبود عملکرد بدن، تقویت قدرت عضلات، افزایش انعطاف پذیری، کاهش استرس، بهبود تمرکز، تسکین دردهای عضلانی و ایجاد حالت آرامش و تعادل در ذهن به کار می‌رود. در حالی که تمرینات یوگا به نظر ممکن است ساده باشند، اما این تمرینات به شدت پرانرژی و چالش‌برانگیز هستند و برای افرادی که به دنبال یک فعالیت ورزشی به همراه آرامش هستند، مناسب هستند.

به طور کلی، تمرین یوگا شامل انواع حرکات بدنی (آسانا) ، تمرین تنفسی (پرانایاما) و تمرینات ذهنی می‌شود که به صورت مرتب و متناسب با توانایی و سطح فعالیت فرد قابل انجام هستند. با ادامه دادن به تمرینات یوگا به صورت منظم، می‌توانید بهبود قابل توجهی در سلامت جسمی و روحی خود را تجربه کنید.

یوگا چیست؟

در اصل یوگا به عنوان یک فرایند کامل و گسترده، برای بهبود بدن، ذهن و روح طراحی شده است. این اصول یوگا، هدف از تمرینات یوگا را برای بسیاری از افراد تعریف می‌کنند. یاما، به عنوان اصلی‌ترین اصل یوگا، به مجموعه‌ای از قواعد اخلاقی و انسانی اشاره دارد که برای زندگی در جامعه به کار می‌روند. نیاما به عنوان دومین اصل یوگا، به تمریناتی برای ارتقاء خودتحکمی و انضباط شخصی اشاره دارد.

آسانا‌ها، به عنوان سومین اصل یوگا، به حرکات بدنی در یوگا اشاره دارند و با تمرینات آسانا، بدن و ذهن شخص به شکلی هماهنگ شده و از عوارض ناشی از استرس و اضطراب جلوگیری می‌شود. پرانایاما، به عنوان چهارمین اصل یوگا، به تمرینات تنفسی در یوگا اشاره دارد که با استفاده از تنفس عمیق و کنترل شده، به خوبی می‌توان استرس و اضطراب را کاهش داد.

دهارانا و دهیانا به عنوان پنجمین و ششمین اصول یوگا، به تمرینات تمرکز و تفکر در یوگا اشاره دارند که به کنترل افکار و حساسیت‌های شخصی کمک می‌کنند. سامادهی، به عنوان هفتمین و آخرین اصل یوگا، به تمریناتی اشاره دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توان به وضعیت انحصار و اتحاد با جهان دست یافت. به طور کلی، ترکیب این اصول در تمرینات یوگا، به بهبود سلامت روح و بدن کمک می‌کند و بهبود کیفیت زندگی فردی را تضمین

معنی کلمه یوگا

کلمه "یوگا" (Yoga) از ریشه سانسکریت "Yuj" گرفته شده است و به معنای اتحاد یا اتصال به خود و خالق بزرگتر اشاره دارد.

تاریخچه ورزش یوگا

یوگا به عنوان یک روش تمرینی، در حدود پنج هزار سال قبل در هند شکل گرفت. ابتدا، یوگا به عنوان یک روش مراقبه و عبادت در دین هندوئیسم شناخته شده بود و با فراگیری و تمرین این روش توانایی درک واقعیت هستی و تلاش برای اتصال با خدا برای هندوها پیش از هر چیز دیگری مهم بود. در طول زمان، یوگا به صورت یک روش تمرینی با حرکات بدنی، تنفسی و مراقبه ذهنی شناخته شد و امروزه به منظور بهبود سلامت جسمی و روانی، تقویت انعطاف‌پذیری بدن و کاهش استرس و اضطراب، در سراسر جهان به طور گسترده‌ای به کار می‌رود. در دوران جدید، یوگا به یکی از روش‌های محبوب تمرین ورزشی تبدیل شده و برای آرامش بخشیدن به ذهن و تن، تقویت عضلات، کاهش دردهای عضلانی و غیره به کار گرفته می‌شود.

اهداف تمرینی یوگا

اهداف تمرینی ورزش یوگا شامل بهبود سلامت جسمی و روانی، تقویت عضلات، کاهش درد، افزایش انعطاف‌پذیری بدن، کاهش استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب، افزایش تمرکز و تعادل، بهبود عملکرد تنفسی و گردش خون، بهبود رفتار در برابر بیماری‌ها و افزایش شادی و آرامش است. علاوه بر این، ورزش یوگا باعث ایجاد آگاهی و حس تمرکز و مراقبه در فرد می‌شود و به کمک این ویژگی‌های روانی، باعث بهبود ارتباط با خود و با دیگران می‌شود.

اهداف تمرینی یوگا

  1. هات یوگا (Hot Yoga)

    یوگایی است که در یک محیط گرم و مرطوب انجام می‌شود.

  2. آیینگار یوگا (Iyengar Yoga)

    سبکی از یوگا که تاکید بر دقت، تمرکز و استحکام بدن دارد و از وسایل مخصوصی برای تمرین استفاده می‌کند.

  3. وینیاسا یوگا (Vinyasa Yoga)

    سبکی از یوگا که به همراه جریان تنفس انجام می‌شود و در آن حرکات به آرامی از یکدیگر جدا می شوند.

  4. بیکرام یوگا (Bikram Yoga)

    یوگایی است که در یک محیط گرم و مرطوب با حداقل 26 حرکت انجام می‌شود.

  5. کوندالینی یوگا (Kundalini Yoga)

    سبکی از یوگا که به همراه تمرینات تنفسی و مراقبه ذهنی انجام می‌شود و به کمک آن تلاش برای بیدار شدن کوندالینی شاخص انجام می‌شود.

  6. آشتانگا یوگا (Ashtanga Yoga)

    یک سری از حرکات خاص یوگا که به صورت پیوسته و بدون وقفه انجام می شوند و تمرکز بر تعادل، استحکام بدن و ذهن دارد.

  7. پاور یوگا (Power Yoga)

    سبکی از یوگا که تمرکز بر قدرت و استحکام بدن و افزایش انرژی دارد و حرکات به صورت پیوسته انجام می شوند.

  8. رستوراتیو یوگا (Restorative Yoga)

    سبکی از یوگا که برای کاهش استرس، آرامش و بازیابی انرژی انجام می‌شود و حرکات آرام و به طور کامل دراز کشیده می شوند.

  9. کریا یوگا (Kriya Yoga)

    سبکی از یوگا که تمرکز بر تمیز کردن بدن و ذهن دارد و با تمرکز بر تنفس انجام می‌شود.

فواید یوگا برای روح و بدن

این فواید مخصوص یوگا را از ورزش‌های دیگر متمایز می‌کند:

  1. بهبود تمرکز و کنترل شدت استرس و اضطراب
  2. بهبود عملکرد سیستم تنفسی و افزایش بهره وری ریه ها
  3. بهبود سلامت قلبی و عروقی و کاهش فشار خون
  4. بهبود تعادل و استحکام عضلات و تقویت انعطاف پذیری بدن
  5. کاهش درد و التهاب در بدن به ویژه درد کمر و گردن
  6. بهبود کیفیت خواب و کاهش افسردگی
  7. بهبود عملکرد سیستم گوارشی و کاهش مشکلات گوارشی
  8. افزایش انرژی و بهبود تعادل روحی و روانی

معایب یوگا بر بدن

به طور کلی، ورزش یوگا برای بدن به شدت سودمند است ولی در برخی شرایط خاص، ممکن است برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال:

  1. آسیب‌های ورزشی:

    هر ورزشی شامل ریسک برای آسیب‌های ورزشی است، و یوگا هم از این قاعده مستثنی نیست. اما احتمال وقوع آسیب‌های جدی در یوگا کمتر است نسبت به بسیاری از ورزش‌های دیگر.

  2. فشار بر روی مفاصل:

    در بعضی حرکات یوگا، فشار قویی بر روی مفاصل، به ویژه مفصل‌های زانو و مچ پا، وارد می‌شود. اگر شما به مشکلات مفصلی چون آرتروز دچار هستید، بهتر است قبل از شروع به انجام حرکات یوگا، با پزشک خود مشورت کنید.

  3. نامناسب بودن برخی حرکات برای برخی افراد:

    برخی حرکات یوگا ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد، به خصوص در صورتی که با مشکلات سلامتی خاصی مثل فشار خون بالا، مشکلات قلبی، یا اختلالات نورولوژیکی مواجه باشند. در این صورت، قبل از شروع به انجام حرکات یوگا، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

     

معایب یوگا بر بدن

برای آغاز تمرینات یوگا می‌توانید از ساده‌ترین حرکات شروع کنید و به تدریج سختی تمرینات را افزایش دهید. همچنین، می‌توانید از منابع آموزشی مثل کتاب‌ها، ویدئوها و برنامه‌های آنلاین یوگا استفاده کنید تا با حرکات و تکنیک‌های یوگا آشنا شوید. مهمترین نکته در آغاز تمرینات یوگا، توجه به نفس و تنفس عمیق است که می‌تواند به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کند. همچنین می‌توانید با استفاده از وسایل کمکی مانند بلوک‌ها و بالشتک‌ها حرکات را به راحتی و بدون فشار زیاد انجام دهید. در نهایت، مهمترین نکته در شروع تمرینات یوگا، صبر و پایداری در پیشرفت است.

سوالات متداول

آیا یوگا باعث لاغری و تناسب اندام میشود؟

یوگا به تنهایی به لاغری و تناسب اندام کمک نمی‌کند و برای دستیابی به این هدف نیاز به ترکیب آن با تمرینات قدرتی و کاردیو دارید.

برای تمرین یوگا چی بپوشیم؟

برای تمرین یوگا، لباس‌های راحت و قابل تنفس و بدون سیم و دکمه‌های بزرگ مناسب هستند، همچنین از پوشیدن کفش خودداری کنید.

قبل از تمرین یوگا چه چیزی بخوریم؟

بهتر است قبل از تمرین یوگا غذای سبک و قابل هضمی مصرف کرده و از مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم پرهیز کنید.

اشتباهات رایج در تمرینات یوگا چیست؟

اشتباهات رایج در تمرینات یوگا شامل نادرست انجام دادن حرکات، تنفس نامناسب، عدم رعایت مراحل تمرین و تنش زیاد در مفاصل هستند. بهتر است تمرینات یوگا را با مربی مجرب و با رعایت اصول انجام داده و به توصیه‌های آن عمل کنید.

 

استودیوی یوگالند تهران (ویژه بانوان)

در استودیو یوگالند (Yogalandtehran Studio) که یک مرکز تخصصی آموزش یوگا مخصوص بانوان است، می‌توانید سبک‌های مختلف یوگا مانند هاتایوگا، آشتانگایوگا، پاور یوگا، وینیاسا، آینگر و ... را زیر نظر اساتید بین‌المللی یوگا به صورت اصولی و درست آموزش ببینید. 

این استودیو در سال ۱۳۹۸ توسط فرزانه ملاحی که از مدرسین با سابقه انجمن یوگای کشور زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی بوده است افتتاح شده و با هدف رواج این ورزش شگفت‌انگیز تا امروز به کار خود ادامه داده است.

آدرس :خیابان مطهری، سهروردی جنوبی 

شماره تماس، واتس‌اپ و تلگرام: 09215278300

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد