میدونی خطرناک‌ترین ساعت شب برای شام خوردن چه زمانیه؟!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل مشغله‌های کاری یا دلایل دیگر، شام را دیرتر از معمول میل کنید. اما آیا می‌دانستید که این عادت می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای سلامتی شما داشته باشد؟ در این مقاله به بررسی مضرات شام خوردن بعد از ساعت ۹ شب می‌پردازیم.

افزایش خطر سکته مغزی و سکته خفیف

مطالعات نشان داده است که خوردن شام بعد از ساعت ۹ شب می‌تواند احتمال سکته مغزی یا سکته خفیف را افزایش دهد. دلیل این امر به طور دقیق مشخص نیست، اما احتمال می‌رود که به دلیل عدم فعالیت بدنی بعد از شام و همچنین عدم هضم کامل غذا قبل از خواب، چربی‌ها در بدن تجمع پیدا کرده و خطر بروز سکته را افزایش دهد.

تاثیر دیر شام خوردن بر سلامت مردان

در یک مطالعه که بر روی 7000 مرد انجام شد، مشخص شد که هر ساعت دیرتر شام خوردن، با 11 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب مرتبط بوده است. البته این مطالعه بر روی تعداد محدودی از افراد انجام شده و برای نتیجه‌گیری قطعی نیاز به مطالعات بیشتر است.

سایر مضرات دیر شام خوردن

علاوه بر افزایش خطر سکته مغزی و سکته خفیف، دیر شام خوردن می‌تواند عواقب ناخوشایند دیگری نیز به دنبال داشته باشد، از جمله:

  • افزایش وزن: کالری دریافتی در وعده شام به طور معمول بیشتر از سایر وعده‌های غذایی است. هضم و سوزاندن کالری در شب به دلیل فعالیت بدنی کمتر، دشوارتر است. به همین دلیل، دیر شام خوردن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.
  • سوء هاضمه: دیر شام خوردن می‌تواند باعث سوء هاضمه، سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده شود.
  • اختلال در خواب: خوردن شام سنگین قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

راهکارهای جایگزین

اگر به دلیل مشغله‌های کاری مجبور هستید دیر شام بخورید، می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • وعده شام را سبک‌تر میل کنید.
  • از خوردن غذاهای سنگین و چرب در وعده شام خودداری کنید.
  • حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب شام بخورید.
  • بعد از شام پیاده‌روی کوتاهی داشته باشید.

جمع‌بندی

خوردن شام بعد از ساعت ۹ شب می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای سلامتی شما داشته باشد. اگر به دنبال حفظ سلامتی خود هستید، بهتر است شام را در ساعات اولیه شب میل نمایید و از دیر شام خوردن خودداری کنید.

 

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان