کمبود این ویتامین‌‌ها سلامت زنان را به خطر می‌اندازد

در مراحل مختلف زندگی و با تغییر هورمون‌ها، زنان نیازهای خاصی به ویتامین‌ها و مواد مغذی دارند. بدن زنان برای حفظ سلامت به مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را باید دریافت کند. در این مقاله، بهترین ویتامین‌های ضروری برای زنان در مراحل مختلف زندگی معرفی شده و منابع غذایی آنها برای سلامتی زنان تشریح شده است.

۱. ویتامین K

ویتامین K برای انعقاد خون ضروری است و در دوران بارداری و زایمان نقش اساسی دارد. منابع ویتامین K شامل جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زرده تخم مرغ، کاهو، چای سبز، گوجه‌فرنگی، کرفس، لوبیا سبز، شاهی، شلغم، روغن سویا، روغن جگر ماهی و نخود فرنگی هستند.

۲. آهن

آهن برای ایجاد هموگلوبین و حفظ سلامت مهم است. زنانی که گوشت زیاد مصرف نمی‌کنند، ورزشکاران، زنان باردار و زنانی که خونریزی قاعدگی شدید دارند، معمولاً دچار کمبود آهن هستند. منابع آهن شامل میوه‌ها و سبزیجات، گوشت قرمز، ماهی، حبوبات و غلات کامل است.

۳. ویتامین C

ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و در تشکیل کلاژن نیز نقش دارد. منابع آن شامل فلفل تند، توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، مرکبات و کیوی است.

۴. ویتامین A

ویتامین A برای سلامت دندان‌ها و بافت‌های نرم بدن ضروری است و در سبزیجات سبز مایل به زرد مانند انبه، اسفناج، زردآلو، هویج و زرده تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود.

۵. ویتامین D

ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان زنان اهمیت دارد. مصرف کلسیم و منیزیم به همراه ویتامین D به تقویت و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین D در محصولات لبنی موجود بوده و از طریق تابش آفتاب نیز دریافت می‌شود.

۶. ویتامین‌های گروه B

این ویتامین‌ها به حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی، ناخن، مو و پوست کمک می‌کنند. منابع آنها شامل گوشت قرمز، ماهی، طیور، تخم مرغ، حبوبات، دانه‌ها، مغزها، سبزیجات تیره‌رنگ و میوه‌هایی مانند مرکبات، آووکادو، موز و... است.

۷. بیوتین

بیوتین به حفظ سلامت مو و پوست کمک می‌کند و در آجیل و شکلات طبیعی یافت می‌شود. منابع غذایی آن شامل حبوبات، زرده تخم مرغ، جگر، مغزها، دانه‌های روغنی، قارچ، آووکادو و سیب‌زمینی شیرین است.

۸. کلسیم و منیزیم

کلسیم و منیزیم به همراه ویتامین D از مواد مغذی ضروری برای داشتن استخوان‌های سالم هستند. مصرف منیزیم با تراکم استخوان نیز مرتبط است.

نتیجه‌گیری

سلامت زنان بستگی به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری دارد. با توجه به مراحل مختلف زندگی و نیازهای خاص، مصرف مناسب ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند به حفظ سلامت و رشد عصبی جنین در دوران بارداری نیز کمک کند. برای اطمینان از مصرف درست و متناسب ویتامین‌ها، مشورت با پزشک توصیه می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان