آشنایی با موضوع

پَشه به گروهی از حشرات گفته می‌شود که در خانواده Culicidae قرار می‌گیرند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که همه پشه‌ها، خونخوار نیستند و فقط پشه ماده است که خون می‌خورد. پشه نر فقط از شیره گیاهان تغذیه می‌کند. پشه‌های گزنده یا خونخوار را از روی خرطوم بلند و پهن متمایل به جلو شناسایی می‌کنند. پشه معمولی به رنگ قهوه‌ای و خاکستری است. این پشه‌ها در مکان‌های مسکونی بسیار مشاهده می‌شوند. آن‌ها در آب‌های آلوده و هر جایی که آب باشد، زندگی و تولید مثل می‌کنند. لوله‌های فاضلاب خانگی، منبع‌های آب، بشکه‌های آب، گلدان‌های مرطوب، ناودان‌ها، حوضچه‌ها و استخرها، آب انبار و حتی مخلوط کود حیوانات با پیشاب انسان برای پشه ها مطلوب است. زمستان‌ها هم در جاهای نمناک و کمی گرم به سر می‌برند. فصل پاییز پشه‌های نر و ماده جفت گیری می‌کنند و نرها می‌میرند. پشه ماده، زمستان را سپری کرده و در بهار روی آب‌ها تخم‌ریزی می‌کند. لذا با ضدعفونی کردن محل‌های آب می‌توان آن‌ها را نابود کرد. پشه، عبور جریان خون در رگ های بدن شما را از فاصله 9 متری تشخیص می دهد. گیرنده‌های قوی دی اکسید کربن این حشره، به او اجازه می‌دهد تا نسبت به حداقل میزان این گاز فورا واکنش نشان دهد. بوی پوست بدن انسان تنها در صورت نزدیک بودن حشره به انسان کارایی دارد. این پشه‌ها قادر به اشاعه بیماری‌هایی نظیر مالاریا، تب زرد و تب دینگو هستند. کارشناسان برای شناخت عملکرد نیش پشه آزمایش‌های فراوانی انجام داده‌اند. از جمله با استفاده از میکروسکوپ، پشه‌ای را که ‌در حال نیش زدن پای یک قورباغه بود، زیر نظر گرفتند. نیش پشه داخل پوست پیچ می‌خورد و می‌چرخد و دنبال مویرگ می‌گردد، سپس هنگامی که نیش پشه به یک رگ خونی می‌رسد، پمپ‌های مکش شکم پشه، شروع به مکیدن آن می‌کنند. پشه‌ها تقریبا دو برابر وزن خود خون می‌مکند. بعد از پایان مکش، آن‌ها مقداری از بزاق خود را به بیرون دفع می‌کنند. همین امر، باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در بدن انسان می شود که با خارش و درد همراه است. برخی افراد که پی در پی دچار گزش پشه می‌شوند، کم کم بدنشان در مقابل نیش واکنش نشان نمی‌دهد، یعنی نوعی مصونیت در مقابل آن پیدا می‌کنند. متوسط دمای پوست انسان بین 31 تا 35 درجه سانتیگراد است. پشه‌ها پوستی که گرم باشد (دمای بالای 32 درجه) را دوست داشته و برای گزش انتخاب می‌کنند. - پشه‌ها رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند. آن‌ها به سمت رنگ‌های سیاه، قرمز تیره و آبی تیره بیشتر جلب می‌شوند و در مقابل، کمتر به سمت رنگ‌های سفید، زرد و سبز روشن جذب می‌شوند. مالیدن آب لیمو روی پوست، استفاده از اسپری حشره‌کش، نصب توری درب و پنجره، پماد و کرم مخصوص فراری دهنده پشه از پوست بدن، ریختن نفت هر چند وقت یک بار در لوله‌های فاضلاب و دستشویی منزل از ورود و گزش پشه جلوگیری می کند. هنگام مواجهه با پشه عصبانی نشوید و این قدر تکان نخورید. خشم شما سبب افزایش حرات بدن شده و در نتیجه پشه‌ها بیشتر به سمت شما جذب می‌شوند.
در این صفحه تعداد 616 مقاله تخصصی درباره پشه که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI پشه (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پشه; BCPOV; Big Cypress orbivirus; NRUV; Ninarumi virus; HISLV; High Island virus; SWKV; Sarawak virus; YOUV; Yunnan orbivirus; BAV; BAVanna virus; SVIV; Sathuvachari virus; AHSV; African horse sickness virus; CGLV; Changuinola virus; BTV; Bluetongue virus; TI
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پشه; ISFVs; insect-specific flaviviruses; CFAV; cell fusing agent virus; KRV; Kamiti River virus; CxFV; Culex flavivirus; AeFV; Aedes flavivirus; QBV; Quang Binh virus; OcFV; Ochlerotatus caspius flavivirus; GB; GenBank; Insect-specific flavivirus; Mosquito-on