افزایش نگران‌کننده قیمت اجاره در بازار مسکن

در این مقاله به بررسی و تحلیل جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در مورد تورم اجاره‌بها می‌پردازیم. با وجود کاهش 0.5 درصدی تورم در آذرماه، رشد سالانه 38.5 درصدی تجربه شده است. در اینجا به بررسی علل و پیامدهای این روند می‌پردازیم.

تحلیل وضعیت کنونی بازار اجاره

  • پیشینه تورم اجاره‌بها: تورم افسارگسیخته در بخش مسکن و اجاره‌بها در سال‌های اخیر مشاهده شده است. کارشناسان پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها در سال 1402 را داشتند، که به دشواری‌های مستاجران منجر شد.

  • وضعیت مستاجران: افزایش قابل توجه اجاره‌بها در سال 1402 باعث شده است که بسیاری از مردم در یافتن مسکن با بودجه‌های محدود خود دچار مشکل شوند.

تحلیل داده‌های مرکز آمار

  • روند تورم در سال 1402: از اردیبهشت تا آذر 1402، روند تورم اجاره‌بها کاهشی بوده است، با این حال در ماه‌های خاصی همچون خرداد و شهریور، افزایش یافته است.

  • تورم مسکن و اجاره‌بها: تورم در بخش خرید و فروش مسکن در اردیبهشت 1402 به اوج خود رسیده، اما تورم اجاره‌بها در همین ماه کاهش یافته است.

آینده بازار اجاره

  • پیش‌بینی کارشناسان: کاهش تورم اجاره‌بها در پاییز 1402 به دلیل کاهش جابه‌جایی‌ها بوده است. کارشناسان بر این باورند که با آغاز فصل اجاره در سال بعد، قیمت‌ها مجدداً افزایش خواهد یافت.

  • تاثیر بازگشت معاملات به بازار: کاهش قیمت در بازار مسکن به دلیل کاهش تعداد معاملات بوده و با بازگشت فعالیت‌های معاملاتی، انتظار می‌رود که قیمت‌ها دوباره افزایش یابند.

وضعیت خانوارهای مستاجر

  • آمار خانوارهای مستاجر: بیش از 4.5 میلیون خانوار در کشور به عنوان مستاجر شناسایی شده‌اند. این خانوارها با تورم افزایشی مسکن و اجاره‌بها و درآمدهای پایین ماهانه دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد