راز سر به مهر خلقت: بالاخره جواب اول مرغ بود یا تخم مرغ پیدا شد!

مرغ یا تخم مرغ، کدام یک در ابتدا وجود داشتند؟ این سوالی است که ذهن بشر را از دیرباز به خود مشغول کرده است. از فلاسفه یونان باستان تا دانشمندان امروزی، همگان در تلاش برای یافتن پاسخی برای این معما بوده‌اند.

علم چه می‌گوید؟

علم به ما می‌گوید که اول موجوداتی که تخم می‌گذاشتند وجود داشتند، و بعد از آن تخم‌ها به وجود آمدند. این موجودات که "مادر تخم" نامیده می‌شوند، دایناسورهای پرنده و سایر جانوران باستانی بودند که قبل از پرندگان مدرن وجود داشتند. در طول زمان، از طریق تکامل، این موجودات تغییر کرده و به مرغ‌هایی که امروز می‌شناسیم تبدیل شده‌اند.

پس اگر سوال این باشد که اول مرغ بوده یا تخم مرغ، پاسخ این است که اول موجوداتی بودند که شبیه مرغ‌های امروزی نبودند ولی تخم می‌گذاشتند، یعنی "مادر تخم". بعد از اینکه این موجودات به مرور زمان تغییر کرده و تکامل یافتند، تخم‌هایی که می‌گذاشتند به مرغ‌هایی که ما حالا می‌شناسیم تبدیل شدند.

اما اگر سوال دقیق‌تر باشد چطور؟

اگر پرسش دقیقاً این باشد که "اول تخم مرغ بوده یا اول مرغ"، پاسخ علمی کمی متفاوت خواهد بود. از دیدگاه تکاملی، تخم‌هایی که توسط موجوداتی که اجداد مرغ‌های امروزی هستند گذاشته شدند، قبل از وجود مرغ به شکلی که ما امروز می‌شناسیم، وجود داشتند.

به عبارت دیگر، موجوداتی که می‌توانیم آن‌ها را "مرغ‌های اولیه" بنامیم، تخم‌هایی گذاشته‌اند که از آن‌ها مرغ‌های امروزی به وجود آمدند. این موجودات اولیه مرغ نبودند درست مثل مرغ‌های امروزی که می‌بینیم، اما تخم‌هایی مشابه تخم‌های مرغ‌های امروزی گذاشتند. پس اگر بخواهیم خیلی دقیق باشیم، می‌توانیم بگوییم که "تخم‌هایی که منجر به تکامل مرغ‌های امروزی شدند" اول بوده‌اند.

بنابراین، از نظر علمی، جواب این پرسش که اول تخم مرغ بوده یا مرغ به این صورت است

  • تخم‌هایی که توسط موجودات شبیه به مرغ اما نه دقیقاً مرغ‌های امروزی گذاشته شده‌اند، اول بوده‌اند.
  • از این تخم‌ها، مرغ‌هایی که امروزه می‌شناسیم تکامل یافته‌اند.

اما این پاسخ ممکن است همه را راضی نکند. برخی افراد ممکن است بگویند که این پاسخ به نوعی تقلب است، زیرا مرغ‌های اولیه "واقعاً" مرغ نبودند. در نهایت، این سوال تا حدی فلسفی است و پاسخی قطعی برای آن وجود ندارد. هر کس می‌تواند با توجه به دیدگاه خود، پاسخ خود را به این سوال بدهد.

شما چه فکر می‌کنید؟ اول مرغ بود یا تخم مرغ؟

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد