این آدم‌ها تحت هیچ شرایطی لیاقت شانس دوباره را ندارند!

همه ما در زندگی‌مان با آدم‌هایی سروکار داریم که مدام ما را ناامید می‌کنند، فرقی نمی‌کند که چند بار به آنها فرصت داده باشیم. روان‌شناسی به ما می‌گوید که برخی افراد به سادگی لیاقت شانس دوباره را ندارند. در ادامه، ۸ دسته از این افراد را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. خیانتکاران

همانطور که ضرب المثل معروف می‌گوید: "یک بار فریب، شرمنده تو، دو بار فریب، شرمنده من!" این ضرب المثل در مورد کسانی که بارها و بارها به شما خیانت می‌کنند کاملاً صدق می‌کند. در علم روانشناسی، مفهومی به نام "رفتار گذشته به عنوان پیش‌بینی‌کننده رفتار آینده" وجود دارد. به این معنی که رفتارهای گذشته یک فرد می‌تواند نشان‌دهنده رفتارهای آینده او نیز باشد. اگر کسی بارها و بارها شما را ناامید کرده و اعتمادتان را زیر پا گذاشته، واضح است که دیگر لیاقت شانس دوباره را ندارد.

دروغگویان

۲. دستکاری‌کنندگان عاطفی

شناسایی این افراد کار آسانی نیست. آنها استادان بازی با احساسات شما، انداختن تقصیرها به گردن شما و نادیده گرفتن احساسات شما هستند. این افراد شما را به این باور می‌رسانند که اشتباه از شماست و احساساتتان غلط است، حتی اگر اینطور نباشد. اگر کسی مدام احساسات شما را دستکاری می‌کند و سعی دارد به شما القا کند که احساساتتان واقعی نیست و اشتباه می‌کنید، بهتر است به او فرصت دوباره ندهید.

۳. سوء‌استفاده‌کنندگان و مفت‌خورها

روابط یک‌طرفه با افرادی که فقط گیرنده هستند و هرگز چیزی به رابطه نمی‌دهند، می‌تواند بسیار خسته‌کننده و فرساینده باشد. این افراد فقط به این دلیل در زندگی شما هستند که چیزی از شما به دست آورند، بدون آنکه کوچکترین توجهی به نیازها و احساسات شما داشته باشند. تعادل در یک رابطه بسیار مهم است. افراد مفت‌خور دائماً از سخاوت و مهربانی شما سوء‌استفاده می‌کنند و اغلب باعث می‌شوند که شما به آنها وابستگی عاطفی پیدا کنید.

۴. خودویرانگرها

شاید عجیب به نظر برسد، اما چرا باید به کسانی که بدترین دشمن خودشان هستند شانس دوباره داد؟ خودویرانگرها کسانی هستند که دائماً موفقیت و خوشبختی خود را دست ‌کم می‌گیرند. آنها تصمیمات اشتباه می‌گیرند، کسانی که برایشان اهمیت قائل هستند را از خود دور می‌کنند یا مسئولیت اعمال خود را نمی‌پذیرند. اگر مدام در حال نجات این افراد باشید، هرچند که کاری دلسوزانه است، در واقع به آنها کمک می‌کنید تا چرخه خودویرانگری‌شان عمیق‌تر شود. به جای دلسوزی و مهربانی، آنها را تشویق کنید تا کمک حرفه‌ای دریافت کنند.

وسط 2

۵. دروغگویان قهار

صداقت همیشه بهترین سیاست است، اما متاسفانه همه به این موضوع پایبند نیستند. دروغگویان قهار کسانی هستند که به هیچ وجه نمی‌توانند راست بگویند. آنها حتی در موقعیت‌هایی که هیچ ضرورتی به دروغ گفتن نیست، دروغ می‌گویند. صداقت در روابط، چه عاشقانه، چه دوستانه و چه کاری، حرف اول را می‌زند. به محض خدشه‌دار شدن صداقت، بازسازی اعتماد بسیار دشوار می‌شود. در مواجهه با این افراد، به هر چیزی شک می‌کنید. این رفتار آنها فرساینده و ناسالم است.

وسط

۶. آزارگران

آزار در هیچ شکلی قابل قبول نیست. چه جسمی، چه عاطفی و چه روانی، هیچ کس نباید مورد آزار قرار بگیرد یا آن را تحمل کند. آزارگران در دستکاری احساسات دیگران مهارت دارند و می‌توانند شما را مقصر جلوه ‌دهند. آنها ممکن است عذرخواهی کنند و قول ‌دهند که تغییر می‌کنند، اما تجربه نشان داده که این اتفاق به ندرت می‌افتد.

۷. کسانی که هرگز معذرت‌خواهی نمی‌کنند

معذرت‌خواهی قدرتمند است. معذرت‌خواهی نشان‌دهنده پشیمانی، پذیرش اشتباه و تمایل به تغییر است. اما کسانی که هرگز معذرت‌خواهی نمی‌کنند چه؟ این افراد به ندرت اشتباه خود را می‌پذیرند و مسئولیت خطاهایشان را به گردن نمی‌گیرند. آنها تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند.

۸. خودشیفته‌ها

خودشیفته‌ها بسیار جذاب و البته فریبنده هستند و اغلب در ابتدای روابط، به خصوص قبل از اینکه آنها را بشناسید، باعث می‌شوند احساس خوب و خاصی داشته باشید. آنها حس عمیقی از خودبرتربینی و نیاز شدیدی به توجه و تحسین افراطی دارند. تمایل دارند که احساسات دیگران را جریحه‌دار کنند و از همدلی عاجزند. رابطه با این افراد به شدت آسیب‌زننده است. به یک خودشیفته شانس دوباره ندهید.

نکات مهم

  • به یاد داشته باشید که این فقط یک راهنمای کلی است و استثناهایی همیشه وجود دارد.
  • اگر در مورد اینکه آیا باید به کسی شانس دوباره بدهید یا نه، تردید دارید، بهتر است با یک مشاور یا متخصص صحبت کنید.
  • مهمتر از همه، به خودتان و احساساتتان احترام بگذارید. اگر کسی به طور مداوم شما را آزار می‌دهد یا به شما احترام نمی‌گذارد، لایق شانس دوباره نیست.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان