هفت مرحله خاموش آلزایمر: چگونه این قاتل حافظه را زودتر تشخیص دهیم؟

با افزایش سن، حافظه ما به طور طبیعی ضعیف تر می شود. اما آیا این افت حافظه نشانه ای از بیماری وحشتناک آلزایمر است؟ آلزایمر، حافظه و توانایی های ذهنی فرد را به تدریج از بین می برد و در نهایت او را از انجام ساده ترین کارها ناتوان می کند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما تشخیص زودهنگام آن می تواند به مدیریت بهتر بیماری و ارتقای کیفیت زندگی بیمار کمک کند.

پزشکان برای تشخیص آلزایمر از مقیاسی جهانی استفاده می کنند که این بیماری را به هفت مرحله تقسیم می کند. در این مقاله، هفت مرحله آلزایمر را به همراه علائم و نشانه های هر مرحله شرح می دهیم تا به شما در تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کنیم.

مراحل آلزایمر

1. قبل از ظهور علائم

تغییرات مغزی مرتبط با آلزایمر قبل از ظهور علائم آشکار بیماری آغاز می شوند. اسکن PET می تواند در این مرحله تشخیص آلزایمر را ممکن سازد.

2. از دست دادن حافظه مختصر

کاهش عملکرد شناختی، اولین نشانه ی این مرحله است. افراد در این مرحله دچار ضعف حافظه و فراموشی مختصر می شوند.

3. اختلال خفیف شناختی

در این مرحله، علائم آشکارتر می شوند اما هنوز تاثیر زیادی بر زندگی روزمره فرد ندارند. از جمله ی این علائم می توان به گم شدن در مکان های آشنا، فراموش کردن کلمات و قرار دادن اشیا در جای نامناسب اشاره کرد.

4. آلزایمر خفیف

آلزایمر در این مرحله به وضوح قابل تشخیص است. مشکلات حافظه ی کوتاه مدت، گم شدن در محیط های جدید، کاهش آگاهی از وقایع جاری و فراموش کردن اطلاعات شخصی از جمله علائم این مرحله هستند.

5. کاهش استقلال و نیاز به کمک

در این مرحله، فرد برای انجام فعالیت های روزمره به کمک نیاز دارد. او ممکن است در به خاطر سپردن اطلاعات مهم، لباس پوشیدن و انجام کارهای شخصی با مشکل مواجه شود.

6. آلزایمر متوسط

هذیان، توهم، اشتباه گرفتن افراد با یکدیگر و عدم تشخیص خود در آینه از جمله علائم این مرحله هستند.

7. مرحله ی آخر

در آخرین مرحله آلزایمر، فرد توانایی انجام حتی ساده ترین فعالیت ها را از دست می دهد و به طور کامل به کمک مراقبین خود وابسته می شود.

تشخیص زودهنگام آلزایمر می تواند به شما در موارد زیر کمک کند

  • برنامه ریزی برای آینده
  • یافتن منابع و حمایت های لازم
  • شرکت در آزمایشات بالینی
  • استفاده از داروها و درمان های جدید
  • ارتقای کیفیت زندگی خود و عزیزانتان

با شناخت مراحل آلزایمر و علائم آن، می توانید در صورت مشاهده ی هرگونه مشکوک در خود یا اطرافیانتان، به پزشک مراجعه کرده و از تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری بهره مند شوید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان