پرخوری عصبی؛ آن‌چه باید بدانید!

پرخوری عصبی، یکی از اختلالات خوردن رایج است که زندگی بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال، نه تنها بر جسم، بلکه بر روان فرد نیز تأثیرات مخربی می‌گذارد. اما آیا می‌دانید که پرخوری عصبی انواع مختلفی دارد؟ در اینجا، به بررسی دو نوع اصلی پرخوری عصبی می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا با این اختلال پیچیده بیشتر آشنا شوید.

پرخوری عصبی؛ یک نگاه کلی

پرخوری عصبی، به طور ساده، به معنای خوردن مقدار زیادی غذا در مدت زمان کوتاه و سپس تلاش برای جبران آن به روش‌های ناسالم است. این افراد، اغلب از ظاهر خود ناراضی هستند و ترس شدیدی از چاق شدن دارند.

انواع پرخوری عصبی

پرخوری عصبی را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد

  • پرخوری عصبی با رفتارهای جبرانی: در این نوع، افراد پس از پرخوری، برای جبران کالری‌های مصرفی، اقدام به استفراغ، استفاده از مسهل یا ورزش‌های شدید می‌کنند.
  • پرخوری عصبی بدون رفتارهای جبرانی: در این نوع، افراد پس از پرخوری، از روش‌هایی مانند روزه‌داری طولانی مدت یا رژیم‌های غذایی بسیار سخت برای جبران استفاده می‌کنند.

عواقب پرخوری عصبی

هر دو نوع پرخوری عصبی، عواقب جدی برای سلامتی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مشکلات دندان و لثه: به دلیل اسید معده ناشی از استفراغ
  • اختلالات گوارشی: مانند یبوست، اسهال و سوء هاضمه
  • نابسامانی‌های هورمونی: که می‌تواند منجر به اختلال قاعدگی در زنان شود.
  • مشکلات قلبی: به دلیل عدم تعادل الکترولیت‌ها
  • مشکلات روانی: مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس

درمان پرخوری عصبی

درمان پرخوری عصبی، ترکیبی از روان‌درمانی و گاهی اوقات دارو درمانی است. هدف از درمان، کمک به فرد برای تغییر الگوهای نادرست خوردن، بهبود عزت نفس و ایجاد یک رابطه سالم با غذا است.

 

کپی شد
نظر شما چیه؟
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد