آشنایی با موضوع

بازار سهام(به انگلیسی: Stock market) یک بازار سازمان‌دهی شده است که با هدف خریدوفروش سهام یا هر نوع اوراق بهادار یا کالای دیگری شکل گرفته است. واژه «بورس» اشاره به منزل فردی هلندی به نام ون در بـورس (Van der Burse) دارد که خریداران و فروشندگان در منزل او جمع می‌شدند و با یکدیگر معامله می‌کردند. عملکرد اصلی تمامی بورس ها، نظیر بازار بورس سهام یا کالا، حصول اطمینان از یک معامله عادلانه و منظم، در کنار انتشار اطلاعات قیمت برای همه اوراق و دارایی های معامله‌شده در بازار است. بازارهای بورس به شرکت ها، دولت‌ها و سایر گروه‌ها پلتفرم یا زیرساختی را ارائه می‌کنند که برای فروش اوراق بهادار به عموم سرمایه گذاران از آن بهره ببرند. شرکت های مختلف هنگام ورود به بازار بورس، سهامی منتشر می کنند که کوچک ترین واحد دارایی شرکت به حساب می آید. سرمایه گذاران می توانند این سهام را بسته به نیاز و توانایی مالی خرید یا فروش کنند. در واقع، هر برگ سهام سندی است که مالکیت دارنده بر بخشی از شرکت را نشان می دهد. بورس بازاری است که در آن خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در آن صورت می گیرد. بازاری بزرگ با دسترسی آسان و سریع که در همه کشورهای دنیا دیده می شود. مکانی که سرمایه گذاران با پذیرش ریسک معقول، پول را به سرمایه و سهام شرکت های مختلف تبدیل می کنند و منتظر بازدهی دارایی باقی می مانند. البته در بازار سرمایه امکان ورود به بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس (اوراق بهادار)، بورس کالا، بورس انرژی، معاملات آتی سکه نیز وجود دارد اما آنچه ما به شکل عام می شناسیم و با آن کار داریم بورس اوراق بهادار است که در آن سرمایه گذاری در سهام صورت می گیرد. ازنظر تاریخی افرادی بودند که به‌منظور خرید و فروش کالاها و سایر سرمایه گذاری ها و برای بحث بر سر معاملات خود در مکان‌های مشخصی یکدیگر را ملاقات می‌کردند. در طول زمان، معامله گران سازمان‌یافته‌تر شدند و پروسه خریدوفروش مدون‌تر شد که درنتیجه به توسعه بازارهایی مثل بازار بـورس نیویورک (NYSE) انجامید. بازار سهام در همه جای جهان وجود دارند، چند نمونه از معروف‌ترین آن‌ها بازار سهام نیویورک، نزدک و بازار سهام توکیو است. امروزه بسیاری از معاملات بـورس با پیشرفته‌تر شدن بازار و قابلیت انجام معاملات عادلانه بدون حضور اعضا در سالن معاملات، به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شوند. برای آشنایی با نحوه داد و ستد سهام در بورس می توان با مراجعه به تالارهای معاملات بورس به طور عملی آشنا شد و سپس با مراجعه به کارگزاری های مختلف بورس که در مکانهای مختلف شهرها پراکنده هستند فرم درخواست خرید سهم شرکت مورد نظر را تکمیل و در پایان سال مالی و پس ازبرگزاری مجمع عمومی عادی متناسب با حجم سهامی که خریداری شده از سود مناسب و قطعی که معمولا دو برابر سود بانک هاست برخوردار شد.
در این صفحه تعداد 434 مقاله تخصصی درباره بازار سهام که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده بازار سهام
مقالات ISI بازار سهام (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: بازار سهام; C23; D21; D92; E22; Credit constraint; Firms' investment; Cash flow; Exports; Stock market; Restrição de Crédito; Investimento da Firma; Fluxo de Caixa; Exportação e Mercado Acionário;