آشنایی با موضوع

شاهدانه (Cannabis) گیاهی یک ساله با برگ‌های قطره‌ ای است. میوهٔ این گیاه ریز و روغنی بوده و خاصیت آرامش بخش دارد که از آن برای درمان نیز استفاده می‌شود. از بخش‌های مختلف این گیاه مشتقات فراوانی از جمله تخم شاه‌دانه، الیاف شاه‌دانه و مواد روانگردانی مثل ماری ‌جوانا و حشیش تهیه می‌شود. شاهدانه گیاهی علفی، دو پایه، یک ساله و با ارتفاع 1 تا 3 متر با گونه‌های متعدد، بوی قوی و نسبتا مطبوع است. از دانه‌های آن جهت تهیه روغن، تولید صابون، کرم و مواد آرایشی نیز استفاده می‌شود. بخشهای مورد استفاده تغذیه‌ای این گیاه دانه‌های آن بوده و تقریبا سایر قسمتهای گیاه استفاده طبی دارد. شاهدانه، یکی از مغذی ترین دانه های جهان است و منبع کامل آنزیم، نشاسته و چربی های اشباع شده است. دانه های شاهدانه، سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب، کلسیم، فیبر، ویتامین E و دارای کلروفیل بالایی هستند. هزاران سال است که از این دانه به عنوان منبع فیبر، خوراکی، روغن و سوخت استفاده می شود. شاهدانه، گیاهی است یک ساله که طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت مرکب است یعنی برگ آن سرد و خشک و تخم آن دارای طبیعت گرم و خشک می باشد. دانه شاهدانه سرشار از اسید آمینه‌های ضروری، اسیدهای چرب کلسیم، فسفر، ویتامین آ و مقادیر خوبی از آهن و نیاسین است. مواد معطر، فلاونئیدها و اسید چرب امگا 6 از دیگر مواد موثر موجود در شاهدانه است. همچنین دانه‌های شاهدانه غنی از چربی‌های سالم، پروتئین و مواد معدنی مختلف هستند. شاهدانه حدودا حاوی 30% چربی می‌باشد و اسیدهای چرب ضروری مثل امگا 6 و امگا 3 به مقدار فراوان در این گیاه وجود دارند. همچنین منبع خوبی برای پروتئین و تامین اسیدهای چرب اشباع نشده چند ظرفیتی محسوب می شود. بدن به خوبی مجهز است و از عهده ی آسیب ها برمی آید. با این حال گاهی پیش می آید که DNA به طور جدی آسیب می بیند و در این صورت اصلاح آن کار چندان ساده ای نیست. با وجود اینکه این مسئله معمولاً حاد نیست اما در برخی موارد می تواند در آینده عوارضی بروز دهد. نتایج پژوهش های جدید نشان می دهند که شاهدانه منبع دو پروتئین کامل است. یعنی اینکه حاوی تمام پروتئین های مورد نیاز بدن برای سالم ماندن است. از بین تمام این پروتئین ها دو پروتئین یعنی ادستین و آلبومین خاص هستند. این دو پروتئین به بدن در جهت اصلاح DNA کمک می کنند. تاکنون محققان تنها منبع ادستین را شاهدانه می دانند. کمک به درمان یبوست، تهوع و استفراغ شدید و غیر قابل کنترل به ویژه بیماران تحت شیمی درمانی از موارد مصرف شاهدانه و خواص آن برای دستگاه گوارش است. به طور کلی دانه‌های کامل شاهـدانه حاوی فیبر محلول و نامحلول می باشند که باعث سلامت دستگاه گوارش می شود. ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه شاهدانه می تواند مانع گسترش سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان سینه در بدن شود. به طور کلی مصرف این ماده غذایی همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز تنظیم هورمون‌ها خواهد شد.
در این صفحه تعداد 1353 مقاله تخصصی درباره شاهدانه که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده شاهدانه
مقالات ISI شاهدانه (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: شاهدانه; 5-HT1A; serotonin 1A receptor; AE; adverse events; AIDS; acquired immunodeficiency syndrome; CB1; cannabinoid-one receptor; CB2; cannabinoid-two receptor; CBD; cannabidiol; CBDA; cannabidiolic acid; CRISP-R; Clustered Regularly Interspaced Short Palindrom