کد مقاله کد نشریه سال انتشار مقاله انگلیسی نسخه تمام متن
6990265 1454467 2018 8 صفحه PDF دانلود رایگان
عنوان انگلیسی مقاله ISI
Effect of protein adsorption on the radial wicking of blood droplets in paper
ترجمه فارسی عنوان
تاثیر جذب پروتئین بر پخش شدن شعاعی قطرات خون روی کاغذ
کلمات کلیدی
خون، پروتئین، پخش شدن شعاعی، جذب پروتئین، سطح لکه، کاغذ، تشخیص زیستی
فهرست مطالب مقاله
چکیده

کلمات کلیدی

1-مقدمه

2- بخش تجربی

2-1مواد

2-2روشها

2-2-1مشخصات کاغذ

2-2-2اندازه لکه در حالت تعادل

جدول 1. خصوصیات کاغذ

شکل 1. (الف)  تصویری از سیستم آزمایشی قرار دادن قطرات چسبنده با حجم کنترل شده روی کاغذ. (ب) لکه‌های ایجاد شده با استفاده از قطرات سیالاتی مختلف به حجم 8 میکرولیتر  روی کاغذ در شرایط محیطی مشابه. از چپ به راست: 25% گلیسیرین، 20% اتانول، پلاسما و خون کامل. برای مشاهده سیالات بدون رنگ از رنگدانه‌های آبی (3% وزنی) استفاده شده است. (برای تفسیر رنگهای مشخص شده در این تصویر به نسخه وب این مقاله مراجعه کنید.) 

شکل 2. تاثیر حجم اولیه قطره بر سطح لکه در حالت تعادل روی حوله کاغذی برای ترکیبات خون و سیالات مدل. میانگین، کمینه، و بیشینه سطح/حجم حداقل 7 قطره نشان داده شده است. تمامی اندازه‌گیری‌های در دمای 23 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 50% RH انجام شده است. (الف) تمامی سیالات روی حوله کاغذی و (ب) مجموعه‌ای از سیالات روی کاغذ فیلتر.

2-2-3اندازه‌گیری زاویه تماس

2-2-4اندازه‌گیری زمان خشک شدن

3-نتایج

3-1اندازه لکه در حالت تعادل

جدول 2. خصوصیات سیال در دمای 23 درجه سانتیگراد بر رفتار پخش شدن تاثیر دارد [20-16].

3-2تاثیر غلظت پروتئین

شکل 3. (الف) گرداین سطح قطره/حجم به صورت تابعی از غلظت پروتئین برای یک سری از محلول‌های BSA. به منظور کمک به چشم یک خط روندی نیز کشیده شده است. (ب) تاثیر  نسبت کشش سطحی به ویسکوزیته بر گرادیان مساحت لکه به حجم قطره. در مورد سیالات غیر بیولوژیکی روند خطی وجود دارد. سیالات بیولوژیکی این روند را ندارند.

3-3اندازه‌گیری زاویه تماس

شکل 4. هیستوگرام مقادیر زاویه پیشرونده تماس برای آب، PBS و سیالات بیولوژیکی روی لایه‌های نازک سلولزی.

3-4مقیاس زمانی تبخیر

4-توضیحات

4-1  اندازه لکه در حالت تعادل

4-2 تاثیر تبخیر

4-3مکانیسم خیس کردن

4-4 جذب پروتئین

جدول 3. ضریب نسبت کاغذ (بدون واحد).  ازکاغذ فیلتر به عنوان کاغذ مرجع استفاده شده است. 

جدول 4. انرژی بین سطحی مایع جامد اندازه‌گیری شده با استفاده از آزمایشات تر کنندگی برای سیالات مختلف روی لایه‌های نازک سلولزی

5-نتیجه‌گیری

 
ترجمه چکیده
فرضیه‌ها: (1) انتظار می‌رود که اندازه و مشخصات تعادلی سیالی که به صورت شعاعی روی مواد متخلخلی همانند کاغذ پخش می‌شوند به خصوصیات سیال بستگی داشته و در نتیجه می‌تواند به عنوان ابزاری تشخیصی به کار گرفته شود. (2) تغییر اندازه لکه پخش شده بین سیالات بیولوژیکی به تغییر در انرژی بین سطحی سطح مایع ناشی از جذب پروتئین بستگی دارد. آزمایشات: قطرات چسبنده افزایش دهنده حجم خون، ترکیبات آنها، و سیالات مدل روی کاغذ نشانده شده و اندازه لکه در حالت تعادل و بعد از این که متوقف شد ثبت شد. برای تعیین اثری که جذب پروتئین خون در سطح مشترک جامد-مایع بر اندازه تعادلی که به صورت شعاعی گسترش یافته، زاویه تماس قطرات سیال روی سطوح سلولزی مدل اندازه‌گیری شد. سرانجام، اهمیت تبخیر قطره در مقیاس زمانی مورد نظر بررسی شد. یافته‌ها: سطح نهایی لکه تمامی سیالاتی که روی کاغذ تست شدند ارتباط قابل توجه خطی با حجم قطرا دارد. سیالات مختلف با هم مقایسه و گرادیان این رابطه خطی اندازه‌گیری شد. سیالات مدل از نظر کشش سطحی متفاوت و ویسکوزیته همه آنها مشابه و گرادیان ثابتی داشتند. خون و ترکیبات آن لکه‌های کوچکتری تولید می‌کند که نشان می‌دهد گرادیان‌ها کوچکتر هستند. گرادیان تابعی از غلظت پروتئین بوده و بنابراین مکانیسم این پدیده به عنوان جذب پروتئین در سطح مشترک سلولز-مایع در نظر گرفته شد. شیب رابطه سطح/حجم قطرات یک متغیر کمّی فیزیکی مهم است.
موضوعات مرتبط
مهندسی و علوم پایه مهندسی شیمی شیمی کلوئیدی و سطحی
ناشر
Database: Elsevier - ScienceDirect (ساینس دایرکت)
Journal: Journal of Colloid and Interface Science - Volume 528, 15 October 2018, Pages 116-123
نویسندگان
, , ,