آشنایی با موضوع

آسپیراسیون ریوی یا به اختصار آسپیراسیون (Aspiration) بمعنی ورود هرنوع مایع، ترشحات مانند بزاق دهان، خلط و جسم صُلب توسط دم ریوی به درون مجرای تنفسی تعریف می‌گردد. این مواد می‌توانند شامل شیر مادر درهنگام تغذیه نوزاد، استفراغ در فرد بیهوش، آب در فرد غرق شده یا یک شیء کوچک (مثل دانه عدس) باشند که به درون سیستم تنفسی مکیده شوند. آسپیراسیون (ورود آب یا غذا به داخل لوله تنفسی) یک از مشکلات مهم و شایع در بیماران دارای اختلال سطح هوشیاری و افراد مبتلا به معلولیت و ناتوانی تکاملی است که می تواند منجر به عوارض شدید و حتی مرگ در آنها شود. آسپیراسیون بخودی خود خطر مرگ را بدنبال ندارد بلکه پیامد آن در درجه اول خفگی ناشی از نبود یا کمبود اکسیژن (هیپوکسی) و در درجه دوم عفونتهای ریوی تهدید کننده است. آسپیراسیون ممکن است در شرایط خیلی مخفی، که فرد متوجه ایجاد آنها نگردد وی را درگیر مشکلات حاد بعدی ساخته و در صورت عدم توجه و ادامه یابفتن ممکن است نیازبه بستری شدن در بیمارستان را همراه داشته باشد. . بسیاری از علائم آسپیراسیون در بیماران مخفی بوده و کودکان کم توان ذهنی و افراد با معلولیت نیز ممکن است قادر به ابراز ناراحتی خود نبوده و یا از گفتن نشانه های آنها ناتوان باشند. عوامل خطرزا در ایجاد آسپیراسیون ریوی، شامل شرایطی است که کاهش سطح هوشیاری را بدنبال داشته باشد. از مهمترین این شرایط می‌توان به آسیب‌های مغزی، مسمومیت با الکل، اووردوز (مصرف بیش‌ازحد) در مواد مخدر یا دارو و بیهوشی جنرال نام برد. همچنین کاهش رفلکس در اسفنکتر فوقانی مری و اسفنکتر تحتانی مری- معده و همچنین چاقی و بارداری می‌تواند خطر ابتلا به آسپیراسیون در افراد نیمه هوشیار را افزایش دهد. از دیگر عوامل خطرزا می‌توان به سوند بینی-معده (جهت تغذیه) و لوله گذاری تراشه نیز اشاره کرد. عواملی که افراد را در معرض خطر آسپیراسیون قرار می دهد: ۱- افرادی که به کمک دیگران تغذیه می شوند (یعنی یک فرد دیگر غذای وی را به او می خوراند). ۲- مراقبانی که آموزش کافی را برای کمک به خوردن یا نوشیدن بیمار غیرهوشیار یا افراد معلول کسب نکرده اند. ۳- در افرادی که رفلکس سرفه یا اق زدن ضعیف است و یا وجود ندارد. ۴- کسانی که مهارت جویدن یا بلع ضعیف دارند. ۵-در افرادی که دچار بیماری برگشت مواد غذایی از معده به مری هستند، که می تواند باعث آسپیراسیون محتویات معده شود. ۶- سریع عذا خوردن یا نوشیدن ۷- عوارض جانبی دارو ها که باعث خواب آلودگی و یا شل شدن عضلات شده و باعث تاخیر عمل بلع و جلوگیری از سرفه و اق زدن می شود. ۸- اختلال در تحرک که ممکن است افراد در هنگام صرف غدا قادر به نشستن درست نباشند. ۹- حملات صرعی که ممکن است در هنگام غذا خوردن ایجاد شود.
در این صفحه تعداد 529 مقاله تخصصی درباره آسپیراسیون که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI آسپیراسیون (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: آسپیراسیون; Head and neck cancer; Radiotherapy; IMRT; Dysphagia; Aspiration; Late radiation-associated dysphagia; Structures; Quality of life; Toxicity; Organ at risk;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: آسپیراسیون; Aspiration; Brain abscess; Continuous irrigation and drainage; Craniotomy; Double-cavity sleeve tube; ADC; apparent diffusion coefficient; CSF; cerebrospinal fluid; CT; computed tomography; DWI; diffusion-weighted imaging; GCS; Glasgow Coma Score; GOS; Gl