آشنایی با موضوع

نورد یکی از روش های شکل دهی مواد دارای قابلیت موم سانی است. نورد از حیث دمای عملیات به دو گروه نورد سرد و نورد گرم تقسیم می‌گردد. نورد سرد در دمایی پایین تر از دمای تبلور مجدد ماده نوردیده اتفاق می افتد. نورد سرد تمسه پهن، مناسب ترین فرآیند فلزکاری برای تجزیه و تحلیل نظری است و نظریه نورد سرد بسیار توسعه یافته است. بنابراین برخلاف وضعیت کار در فرآیند های کشش عمیق و تولید لوله های کوتاه، در نورد، بار یکنواخت می‌ ماند و اثرات شروع و توقف کار روی بار اعمالی کم است. می توان چنین نتیجه گرفت که محصولاتی که طی نورد سرد تولید می شوند قابلیت شکل پذیری و تغییر سایز و کیفیت بالاتری داشته و به تبع محصولاتی که در این فرآیند تولید می شوند قیمت بالاتری نیز نسبت به نورد گرم خواهند داشت. ارزش افزوده ایجاد شده آنها نیز بالاتر خواهد بود. ورق استیل نورد سرد دارای میزان کربن کمتری بوده و نرم تر و شکل پذیرتر از نورد گرم می باشند. همچنین روی این ورق ها روغن کاری شده تا از زنگ زدن آنها جلوگیری شود. نورد سرد معمولاً جهت تولید ورق و تسمه با پرداخت سطحی و دقت ابعادی به کار برده می شود همچنین جهت افزایش استحکام به ورق از طریق کار مکانیکی از این فرایند شکل دهی استفاده می گردد. کاربرد نورد سرد کاهش ضخامت با دقت ابعادی موردنظر ورق های فولادی و نیز حذف نقطه تسلیم می باشد. اما نقطه تسلیم چیست نقطه تسلیم باعث بوجود آمدن شرایط تغییر شکل ناهمگن در فرآیند شکل دادن و به ویژه کشش عمیق می شود که حذف آن از موارد مهمی می باشد و انجام چندین کار مکانیکی توسط نورد که به آن نورد بازپخت می گویند باعث حذف نقطه ی تسلیم می گردد. از کاربرد دیگر نورد سرد می توان به صاف کردن ورق ها اشاره کرد بدین صورت که از این طریق غلتکی که شامل دو دسته غلتک با قطر کم است انحنا ورق را که در فرایند قبل بوجود آمده را برطرف می نماید و با بیرون آمدن از غلتک صاف می شود. در حقیقت هدف از نورد سرد کاهش ضخامت ورق تحت فشار بسیار بالا می باشد که معمولاً در دمای اتاق و حداکثر تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد انجام می گردد.
در این صفحه تعداد 355 مقاله تخصصی درباره نورد سرد که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI نورد سرد (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: نورد سرد; Erbium thin films; Thermal evaporation method; Cold rolling; Self-supporting erbium films; Rutherford back-scattered; spectrometry; Energy Dispersive X-ray; Spectroscopy;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: نورد سرد; Alloy (inconel) 718; Delta (δ) phase; Cold rolling; Finite element modeling (FEM); Precipitation kinetics; Kampmann-Wagner Numerical (KWN) modeling; Scanning electron microscopy (SEM);