آشنایی با موضوع

تابناکی یا فروزستی (به انگلیسی: luminescence)، تابش فوتون‌های نور (فرابنفش، مریی یا فروسرخ) از یک جسم به دلیل گذار الکترونی الکترونهای برانگیخته از ترازهای بالا به پایین است. تابناکی دربرابر فروزندگی جای می‌گیرد. فروزندگی به تابش نور از جسم به دلیل گرما را گویند ولی در تابناکی دلیل تابش جسم، گرما نیست بلکه گذار اندرنواری الکترونی است. اگر لومی نسانس یک ماده بر اثر تابش الکـترومغناطیسی اولیه ای که ما به آن تابانده ایم ایجاد شود، بـسته به نوع حالت برانگیختگی ( براساس اسپین الکـترونی جفت شده یا جفت نشده )، پدیده های فلورسانس و فسفورسـانس را خواهیم داشت. اما اگر لومی نسانس یک ماده بر اثر انرژی تحریکی یک واکنش شیمیایی یا الـکتروشیمیایی ( نه یک تابش الکترومغناطیسی ) ایجاد شود واژه جدیدی به نام « کمی لومی نسانس » مطرح می شود؛ یعنی مولکول در اثر یک واکنش شیمیایی تهییج شده است. از آنجا که در پدیده کمی لومی نسانس نیز اسپین الکترونیِ الکترونِ تحریک شده در ماده مورد نظرمان به صورت جفت شده با حالت پایه باقی می ماند، از این نظر می توان آن را از نظر شکل تهییجی مولکول، به فلورسانس شباهت داد. در طبیعت نیز پدیده لومی نسانس به طور طبـیعی اتفاق می افتد ؛ مانند آنچه در کرم شـب تاب یا برخی گونه های عروس دریایی دیده مـی شود. این نوع پرتوافـکنی موجودات زنده را « بیو لومی نسـانس» گویند. این حیوانات با استفاده از آنزیمی به نام لوسی فراز، ترکیبی در بدن خود به اسم لوسی فرین را در حضور ATP و اکسیژن تجـزیه می کنند و درواقع با انجام یک واکنش بیوشیمیایی، لوسی فرین را تهییج کرده و به شکل ماده واسط ناپایداری مبدل می نمایند که این ماده واسط با برگشت به حالت پایه انرژی، به ترکیبی به نام اکسی لوسی فرین مبدل شده و انرژی حاصل از تهییج را به صورت نور آزاد می کند. پدیده کمی لومی نسانس، حاصل اکسیداسیون یک فراورده آلی ( مثل لومینول، ایزولومینول، استرهای آکریدیوم و لوسی فرین ) به وسیله اکسیدانهایی ( نظیر H2O2، هیپوکلریت یا اکسیژن ) می باشد. این اکسیداسـیون درحضور کاتالیستهایی چون آنزیمها ( مثل آلکالین فسفاتاز، پراکسیداز ریشه خردل، پراکسیدازهای میکروبی )، یونهای فلزی ( چون فتالوسیانین، کمپلـکسهای آهن و مس ) و هِمین صورت می پذیرد. فراورده های تهییج شده ناشی از واکنـش اکسیداسیون پس از بازگشت به حالت پایه انرژی، کمی لومی نسانس ایجاد می کنند. البته معمولاً در واکنشهای کمی لومی نسانس از یک بهبود دهنده ( Enhancer ) مانند مشتقات فنلی و فراورده های آروماتیک نیز استـفاده می کنند. مثلاً p - یدوفنل قادر است در مورد لومینول پراکسیداز، مـیزان نور ساتع شده از لومینول را تا 2800 برابر افزایش دهد. خاصیت لومینسانس ( Luminescence ): هرگونه تابش پرتو نورانی توسط یک کانی تحت تاثیر عموامل محرکه خارجی لومینسانس نامیده می شود. معمولا در ایجاد لومینسانس ناخالصیهائی که به نام فعال کننده نامیده می شوند دخالت دارند مثل: کالومل ( Calomel )
در این صفحه تعداد 820 مقاله تخصصی درباره تابناکی یا فروزستی یا لومیانس که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI تابناکی یا فروزستی یا لومیانس (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تابناکی یا فروزستی یا لومیانس; SSON, SrSi2O2N2; PM, pechini method; SSM, solid state method; IQE, internal quantum efficiency; EQE, external quantum efficiencyA. Optical materials; B. Sol–gel chemistry; C. X-ray diffraction; D. Luminescence; D. Phosphors
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تابناکی یا فروزستی یا لومیانس; 78.67.Bf; 61.82.Fk; 81.05.Dz; 63.20.-e; 75.50. Pp; A. Chalcogenides; A. Nanostructures; A. Semiconductors; B. Chemical synthesis; C. Raman spectroscopy; C. X-ray diffraction; D. Crystal structure; D. Luminescence; D. Magnetic properties;