آشنایی با موضوع

دیورژانس یا واگرایی Divergence یک عملگر برداری است که میزان شار خروجی یا جذب از محیط یک میدان برداری را در یک نقطه بوسیله یک اسکالر علامت دار اندازه گیری می کند. به عبارت تخصصی‌تر، واگرایی نشان‌دهنده چگالی حجمی شار خروجی از (یا ورودی به) یک حجم بسیار کوچک می باشد. این عملگر در بسیاری از مسائل فیزیکی از قبیل قانون پیوستگی بار در الکترومغناطیس، چگالی جریان احتمال در مکانیک کوانتومی و معادله پخش نوترون در رآکتور هسته‌ای ظاهر می شود. قضیه دیورژانس Divergence theorem، که با نام قضیه گاوس و قضیه اوستروگرادسکی هم شناخته می‌شود، قضیه‌ای در حساب برداری است که شار یک میدان برداری گذرنده از یک سطح را به رفتار آن میدان برداری در داخل آن سطح مربوط می‌کند. با اندازه گیری شار (جریان) کل محتوای ماده ی گذرنده از یک رویه در اطراف ناحیه ی فضایی مربوطه، بلافاصله ممکن خواهد بود تا بگوییم چگونه چگالی داخلی تغییر یافته است. این یک ویژگی بنیادین در فیزیک است که با نام اصل پیوستگی شناخته می شود. هنگامی که این اصل به صورت یک قضیه رسمی عنوان شد، از آن پس آن را قضیه ی دیورژانس و یا همچنین قضیه ی گائوس می نامند. نام «دیورژانس» یا «واگرایی» به خوبی انتخاب شده است، زیرا دیورژانس یک میدان برداری در یک نقطه معیاری از این که آن میدان برداری از آن نقطه به چه میزان به بیرون پخش و واگرا می‌شود. برای مثال سرعت قطرات آب را یک میدان برداری در نظر بگیرید، در این صورت یک فواره در محلی که آب از آن بیرون می‌زند واگرایی و پخش شدگی زیادی دارد پس دیورژانس آن مقدار قابل توجهی دارد. در حالیکه آبی که در یک کانال مستقیم حرکت می‌کند هیچ واگرایی و پخش شدگی ندارد، بنابراین دیورژانس آن صفر است. کاربرد: در مسائل مختلف فیزیک از چگالی جریان احتمال در مکانیک کوانتومی تا معادله پخش نوترون در رآکتور هسته‌ای ظاهر می‌شود.
در این صفحه تعداد 275 مقاله تخصصی درباره دیورژانس که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI دیورژانس (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: دیورژانس; Remote sensing; Trichodesmium; Phytoplankton patchiness; Surface currents; Differential kinematic properties; Divergence; Macro-turbulence; Boils; Great Barrier Reef;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: دیورژانس; Sustainable development; Knowledge utilization; Ecosystem based management; Bridging sciences & management; Public participation; Pluralistic approach; Divergence; Convergence