آشنایی با موضوع

فِلورسانس یا فِلوئورسانس به انگلیسی Fluorescence خاصیتی فیزیکی است که برخی مواد شیمیایی آنرا دارند. یکی از زیرمجموعه های خاصیت تابناکی است. و مخالف این خاصیت فسفرسانس است. پس از آنکه که الکترون با جذب فوتون پر انرژی (نور با طول موج کوتاه) از تراز پایه به تراز برانگیخته میرود تمایل دارد که با تابش فوتون انرژی خود را از دست بدهد و دوباره به تراز پایه برگردد. در اینجا ممکن است که الکترون مستقیماً به تراز پایه برنگردد؛ بلکه ابتدا به ترازهای برانگیخته پایین‌تر رفته و سپس به تراز پایه برسد که در این حالت الکترون، فوتون‌هایی با انرژی کمتر (یعنی طول موج بلندتر) از خود ساطع می‌کند که ممکن است برای چشم انسان قابل دیدن باشد. موادی که از این خاصیت استفاده می کنند را فلوئورسنت می نامند. برخی از کاربرد فلئورسنت را می توان مختصرا اینگونه شرح داد: لامپ های فلورسنت نوری که از لامپ‌های مهتابی (فلورسنت) و لامپ‌های کم مصرف منتشر می‌شود، از اثر فُلوئورسانسی است. این لامپ‌ها، لوله‌هایی توخالی هستند که با گاز تحت فشار بسیار کم پر شده‌اند. وقتی برق از میان این گاز می‌گذرد، تابش نامریی فرابنفش گسیل می‌کند. درون لوله لامپ پودر فُلورسنت پوشیده شده است، که این تابش را جذب و نور سفید می‌تاباند. عقربه‌های ساعت شب نما در تاریکی می‌درخشند. این پدیده را فُسفُرسانسی می‌نامند، زیرا تابش آن بر اثر انرژی نورانی ای است که عقربه‌ها در طول روز جذب کرده‌اند. بسیاری از پودرهای ماشین لباس شویی، ترکیبات شیمیایی فلوئورسان دارند که به آن‌ها درخشان کننده نوری می‌گویند. هنگامی که لباس برای خشک شدن آویزان می‌شود، این درخشان کننده‌های نوری، نور فرابنفشِ نامرییِ خورشید را جذب می‌کنند و نور ابی سفید مریی می‌تابانند. طول موج بازگشتی از پدیدهٔ فلوئورسانس در مقایسه با طول موج بازگشتی از پدیدهٔ فُسفُرسانس، انرژی بیشتر و در نتیجه طول موج کمتر دارد.
در این صفحه تعداد 368 مقاله تخصصی درباره فلورسنت که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI فلورسنت (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: فلورسنت; Marine natural products; Latrunculia; Discorhabdin; Fluorescent; Cytotoxic; ADBPCMRQRHLQFA-IZAXUBKRSA-O; WUGTUCAPMCJDFQ-OYRHEFFESA-O; RZOQYNKZXIRKBG-UHFFFAOYSA-O; PYSBSZHLMZJQFU-SAABIXHNSA-O; ADBPCMRQRHLQFA-UAPYVXQJSA-O; WUGTUCAPMCJDFQ-MEMLXQNLSA-O; IWHQW