کد مقاله کد نشریه سال انتشار مقاله انگلیسی نسخه تمام متن
7268072 1473085 2018 10 صفحه PDF دانلود رایگان
عنوان انگلیسی مقاله ISI
Implicit causality bias in adults with traumatic brain injury
ترجمه فارسی عنوان
انحراف علت و معلولی ضمنی در بزرگسالان دارای جراحت مغزی تروماتیک
کلمات کلیدی
بزرگسال، انحراف، جراحت مغزی، برقراری ارتباط، زبان، سرنخ‌ها
فهرست مطالب مقاله
چکیده 

کلمات کلیدی

1.مقدمه

2.  مواد و روش‌ها

۲.۱. شرکت‌کننده‌ها

جدول ۱.ویژگی‌های شرکت‌کننده

جدول .۲ویژگی‌های جراحت شرکت‌کنندگان مبتلا به TBI

2.2. شناسایی نمونه

۲.۳. محرک تجربی

جدول ۳.ویژگی‌های محرک نمونه

2.4. روال

۲.۵. تحلیل داده‌ها

۲.۶. تحلیل آماری

3.نتایج

جدول ۴.امتدادهای تولیدشده توسط شرکت‌کنندگان در TBI و گروه‌های مقایسه‌ای. داده‌ها درصدهای میانگین با انحراف استاندارد در پرانتز نمایش داده شده‌اند.

۴. بحث

جدول ۵

جدول 6. همبستگی‌های پیرسون بین عملکرد غیرصریح علت و معلولی (IC) و تست‌های شناختی

۵. نتیجه‌گیری

قدردانی‌ها

ضمیمه‌ی A. درصد انواع تکمیل به ازای هر گروه برای هر فعل

 
ترجمه چکیده
مقدمه: افراد مبتلا به جراحت مغزی تروماتیک متوسط یا شدید اغلب اوقات اختلال در عملکرد زبانی پراگماتیک را تجربه می‌کنند. زبان پراگماتیک همچنین در ژانرهای زبانی پیوسته مثل داستان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال افراد مبتلا به جراحت مغزی تروماتیک ممکن است سرنخ‌های کوچک مثل سرنخ‌های اجتماعی تعبیه‌شده در معنای یک کلمه یا ساختار جمله را از قلم بیندازند. پژوهش فعلی به بررسی نوع سرنخ زبانی پراگماتیک در سطح جمله پرداخته است: انحراف علت و معلولی غیر صریح. انحراف علت و معلولی غیرآشکار به تخصیص عمل فعل متعدی میان فردی به عبارت اسمی فاعل یا عبارت اسمی مفعول از یک جمله گفته می‌شود و یکی از ویژگی‌های ذاتی افعال زبان انگلیسی است. روش: در این بررسی، ۱۹ فرد بزرگسال مبتلا به جراحت مغزی تروماتیک و ۱۸ فرد بزرگسال معمولی برای ارائه‌ی تکمیل آنی و قابل درک ۹۶ بخش جمله، شرکت کردند. هر بخش شامل یک فعل متعدی میان فردی و دو عبارت اسمی است که علت فعل را می‌توان به آن‌ها تخصیص داد. نتایج: بزرگسالان مبتلا به جراحت مغزی تروماتیک، انحراف علت و معلولی غیرآشکار کمتری نسبت به افراد بزرگسال معمولی داشتند و خطاهای بیشتری را در تخصیص علت یک عبارت مرتکب شدند. نتیجه‌گیری‌ها: این نتایج، فرضیه‌های مرتبط با پردازش غیرصریح بی‌نقص را در بزرگسالان مبتلا به جراحت مغزی تروماتیک به چالش می‌گیرند و مکانیزم‌هایی را آشکار می‌کنند که بر اساس آن‌ها برقراری ارتباط در تعامل‌های اجتماعی زندگی روزمره با شکست روبه‌رو می‌شود.
موضوعات مرتبط
علوم زیستی و بیوفناوری علم عصب شناسی علوم اعصاب شناختی
چکیده انگلیسی
These results challenge assumptions regarding intact implicit processing in adults with traumatic brain injury, and reveal mechanisms by which communication could fail in everyday social interactions.
ناشر
Database: Elsevier - ScienceDirect (ساینس دایرکت)
Journal: Journal of Communication Disorders - Volume 71, January–February 2018, Pages 1-10
نویسندگان
, ,