کد مقاله کد نشریه سال انتشار مقاله انگلیسی نسخه تمام متن
8285481 1535797 2018 5 صفحه PDF دانلود رایگان
عنوان انگلیسی مقاله ISI
Cerebrospinal fluid biomarkers of central dopamine deficiency predict Parkinson's disease
ترجمه فارسی عنوان
نشانگر زیستیپ های مایع مغزی نخاعی که نشانگر کمبود دوپامین در سیستم عصبی مرکزی هستند بیماری پارکینسون را پیش بینی می کنند
کلمات کلیدی
یماری پارکینسون، نشانگرهای زیستی، کاتکولامین ها، DOPAC، DOPA
فهرست مطالب مقاله
چکیده

کلمات کلیدی

مقدمه

2. روش ها

2. 1. معیارهای دربرگیری

2. 2.  معیارهای محرومیت

2. 3. طرح مطالعه

2. 4. شناسایی OH

2. 5. جمع آوری مایع مغزی نخاعی (CSF)

2. 6. اسکن PETِ 18D-DOPA

2. 7. اندازه ی مطالعه، آنالیز داده ها و آمار

3.  نتایج

3. 1. شناساگرهای زیستی CSF در PD پیش بالینی در مقایسه با گروه های عاری از PD

3. 2. نشانگرهای زیستی دوگانه ی مثبت با مقادیر بُرش

جدول1

داده های شخصی بدست آمده از مطالعه ی ریسک PD. ارقام خلاصه به صورت پررنگ هستند.

شکل 1. منحنی های مشخصه ی عملیاتی گیرنده برای DOPA و DOPAC در مایع مغزی نخاعی در شرکت کنندگان مطالعه ی ریسک PD. DOPA و DOPAC مایع مغزی نخاعی گروه PD پیش بالینی را از گروه عاری از PD متمایز ساختند. اختصارات: AUC= سطح زیر منحنی.



3. 3  اسکن PETِ 18F-DOPA

4. بحث

شکل 2. نتایج نوروشیمیایی و تصویربرداری عصبی در یک شرکت کننده ی مطالعه ی ریسک PD که مبتلا به PD پیش بالینی است. این شخص دارای رادیواکتیویته ی کمِ اشتقاق یافته از 18F-DOPA در پوتامن، رادیواکتیویته ی کم اشتقاق یافته از 18F-DA عضلات قلبی (تصویر تزریق وریدی 13N-ammonia در همان شخص نشان دهنده ی موقعیت بطن چپ است)، سطوح کم DOPA در مایع مغزی نخاعی، و سطوح کم DOPAC در مایع مغزی نخاعی است. مقادیر بُرش نشان داده شده برای تفکیک گروه های عاری از PD از PD پیش بالینی بهینه هستند. PD و DLB در ویزیت فالوآپ بعد از 1.5 سال تشخیص داده  شدند.

 
ترجمه چکیده
پس زمینه: مطابق با کاهش دوپامین در مسیر نیگرواستریاتال، غلظتِ کم ۳، ۴-دی هیدروکسی فنیل استیک اسید (DOPAC) در مایع مغزی نخاعی (CSF)، متابولیت اصلی دوپامین، بیماری پارکینسون (PD) را حتی در بیمارهایی که بیماری شان اخیرا تشخیص داده شده است، شناسایی می کند. پیش ساز دوپامین در سطوح پایین DOPAC یا DOPA در مایع مغزی نخاعی، بیماری پارکینسون را در مراحل پیش بالینی در اشخاص سالمی شناسایی می کند که در معرض خطر هستند. روش ها: شرکت کنندگان در مطالعه ی بین دانشکده ای بررسی خطرات NINDS PD اطلاعات مربوط به تاریخچه ی خانوادگی شان در زمینه بیماری پارکینسون، اختلال عملکرد بویایی، رفتار تصویب رویا و اُفت فشار خون ارتواستاتیک را در وبسایتی وارد کردند که اختصاصی این پروتکل بود. پس از تایید حداقل ۳ فاکتور خطر از طریق غربالگری درجا، از ۲۶ نفر برای کسب سطوح کاتکول ها نمونه برداری شد و این افراد حداقل به مدت ۳ سال تحت پیگیری قرار گرفتند. نتایج: از ۲۶ بیماری که در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بودند، در ۴ نفر بیماری پارکینسون تشخیص داده شد (گروه PD پیش بالینی)؛ ۲۲ نفری که عوامل ریسک در آنها شناسایی شده بود ( میانگین 3.2 عوامل ریسک) پس از میانگین 3.7 سال کماکان عاری از بیماری بودند (گروه فاقد PD). سطوح اولیه ی DOPA و DOPAC در گروه PD پیش بالینی در مقایسه با گروه فاقد PD کمتر بود (p=0.0302، p=0.0190). براساس نقاط برش بهینه با استفاده از روش فاصله ی حداقلی، هر سه نفری که سطوح DOPA (<2.63 pmol/mL) و DOPAC (<1.22 pmol/mL) در آنها پایین بود دچار پارکینسون شدند، درحالیکه هیچ یک از 14 نفری که سطوح DOPA و DOPAC در آنها نرمال بود به این بیماری مبتلا نشدند (75٪ حساسیت در اختصایت 100٪، p=0.0015 در تست دو نباله ای دقیق فیشر). نتیجه گیری: در افرادی که دارای عوامل خطر متعدد ابتلا به بیماری پارکینسون هستند، آنهایی که سطوح DOPA و DOPAC در مایع مغزی نخاعی شان پایین است در طول دوره ی پیگیری مبتلا به بیماری پارکینسون شدند. ما چنین پیشنهاد می کنیم که نشانگرهای زیستی نوروشیمیایی کمبود دوپامین در سیستم عصبی مرکزی این بیماری را در فاز پیش بالینی شناسایی می کنند.
موضوعات مرتبط
علوم زیستی و بیوفناوری بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی سالمندی
چکیده انگلیسی
In people with multiple PD risk factors, those with low CSF DOPA and low CSF DOPAC levels develop clinical disease during follow-up. We suggest that neurochemical biomarkers of central dopamine deficiency identify the disease in a pre-clinical phase.
ناشر
Database: Elsevier - ScienceDirect (ساینس دایرکت)
Journal: Parkinsonism & Related Disorders - Volume 50, May 2018, Pages 108-112
نویسندگان
, , , , ,