آشنایی با موضوع

الیاف شیشه (به انگلیسی: Glass fiber) مشهورترین تقویت کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت می‌باشد و انواع مختلفی از آن بصورت تجاری وجود دارند ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت است و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است. برخلاف سایر مواد پلیمری که از ساختمانی زنجیره ای برخوردارند شیشه از ساختمان شبکه ای برخوردار می باشد با وجود این مقاومت شیشه ای بسیار زیاد حدودا" دو برابر مقاومت و استحکام دیگر الیاف غیر فلزی است. شیشه ی مذاب به صورت رشته هایی نخی شکل رشته رشته می شود الیاف شیشه الیاف ظریف و خمش پذیری هستند که از شیشه ساخته میشوند. الیاف شیشه (glass fiber) تارهای بسیار باریک از جنس شیشه با قطر ثابت و طول نامحدود می باشد. الیاف شیشه با قطری از 5 تا 25 میکرون تولید می گردد. از نظر ساختاری تفاوت الیاف شیشه با پشم شیشه (glass wool) در این است که قطر تارها در پشم شیشه غیر یکنواخت و طول آن محدود است. همچنین در پروسه تولید پشم شیشه به خاطر تفاوت در نوع سرد شدن، ساختمان شیشه شکننده است و پشم شیشه را با هم متفاوت می سازد به طوریکه از الیاف شیشه در بالا بردن مقاومت کششی و تقویت کامپوزیتها استفاده میگردد ولی پشم شیشه را به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار می دهند. البته استفاده ازالیاف شیشه به عنوان عایق حرارتی نیز رواج دارد. از الیاف شیشه دربسیاری از محصولات پلاستیکی به عنوان عامل تقویت کننده استفاده می شود. مواد کامپوزیتی که تحت عنوان (Glass- Reinforced Plastics(GRP شناخته می شوند، ازموارد مصرفی معروف الیاف شیشه می باشد. الیاف شیشه ای که امروزه می شناسیم، در سال 1938 توسط شرکت اونزکورنینگ به شکل انبوه تولید شد. خواص الیاف شیشه از جمله مقاومت کششی، مدول یانگ و ماندگاری شیمیایی مستقیماً از روی الیاف اندازه گیری می شود. خواص دیگر مانند ثابت دی الکتریک ضریب اتلاف مقاومت دی الکتریک، مقاومت حجم/ سطح و انبساط حرارتی از توده های انباشته نمونه آنیل شده به دست می آید. خواصی از جمله چگالی و ضریب شکست در هر دو حالت اندازه گیری می گردد. کاربرد برای مصارف الکتریکی بدنه هواپیما تهیه ی خمیر قالبگیری پارچه های ضد آتش ترکیبات شیمیایی الیاف شیشه تفاوت ترکیبات شیمیایی در انواع شیشه ناشی از تفاوت در مواد خام اولیه می باشد. این نوسانات شیمیایی تغییر قابل توجهی در خواص شیمیایی و فیزیکی انواع شیشه ایجاد میکند. موارد استفاده تقریباً ۹۰ درصد الیاف مورد استفاده در کامپوزیتهای مهندسی الیاف شیشه می‌باشد. الیاف شیشه استحکام و سختی مناسبی دارد، خواص مکانیکی خود را در دماهای بالا حفظ می‌کند، مقاومت رطوبت و خوردگی مناسبی دارد و نسبتاً ارزان است. تقسیم‌بندی شش نوع الیاف شیشه و ترکیب درصدهای آن در زیر نشان داده شده‌است: glass- Eمصارف عمومی glass- Rخواص مکانیکی بالاتر glass-S خواص مکانیکی بالاتر glass-c مقاومت شیمیایی مناسب glass-ECR مقاومت اسید و باز خوب glass-AR مقاومت اسید و باز خوب
در این صفحه تعداد 326 مقاله تخصصی درباره الیاف شیشه که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI الیاف شیشه (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.