آشنایی با موضوع

به هرنوع برش و حذف به روش جراحی در قسمتی از پس‌روده (کولون) یا روده بزرگ پس‌روده برداری یا کولکتومی Colectomy گفته می‌شود. کولون که روده بزرگ نیز نامیده می شود یک عضو لوله ای شکل در قسمت انتهای دستگاه گوارش بدن می باشد. کولکتومی ممکن است برای درمان یا پیشگیری از برخی بیماری های روده بزرگ لازم باشد. انواع مختلف جراحی کولکتومی عبارتند از: 1- کولکتومی کامل این نوع کولکتومی شامل برداشت کامل کولون می شود. 2- کولکتومی ناقص شامل برداشت بخشی ‌از کولون است و کولکتومی ساب توتال نیز نامیده می‌شود. 3- همی کولکتومی شامل برداشت بخش راست یا چپ کولون است. 4- پروکتوکولکتومی شامل برداشت کولون و راست روده (رکتوم) است. علل انجام کولکتومی: برخی از موارد منجر به انجام پس‌روده‌برداری عبارتند از: 1- سرطان روده بزرگ 2- انواع التهاب جیب (دیورتیکولیت) و التهاب روده بزرگ 3- تروما 4- کولیت زخمی 5- تیفلیتیس یا التهاب در کورروده (سکوم). عوارض کولکتومی: انجام کولکتومی به بروز عوارض جدی منتهی می‌شود. احتمال بروز عوارض به سلامت عمومی بیمار، نوع کولکتومی انجام شده و رویکرد مورد استفاده جراح درانجام این عمل بستگی دارد. به‌طورکلی، عوارض کولکتومی شامل موارد زیر است: 1- خونروی 2- پیدایش لخته‌ی‌خون درساق‌ها (ترومبوز ورید عمقی) و ریه‌ها (آمبولی ریه) 3- عفونت 4- صدمه به اندام‌های نزدیک کولون مانند مثانه و روده‌ی‌کوچک 5- پارگی بخیه‌هایی‌که باقی بخش‌های دستگاه گوارش را به هم وصل می‌کند. بعد ‌از انجام کولکتومی تا ترمیم دستگاه گوارش، بیمار در بیمارستان بستری می‌ماند. گروه تیمار‌دار تندرستی نیز درطول این‌مدت شناسه‌های عوارض جراحی را پایش می‌کند بر حسب شرایط و موقعیت، بیمار از چند روز تا یک هفته در بیمارستان می ماند.
در این صفحه تعداد 194 مقاله تخصصی درباره کولکتومی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI کولکتومی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: کولکتومی; Colonic Polyps; Adenomatous Polyps; Intestinal Polyps; Colectomy; CI; confidence interval; ICD-9; International Classification of Diseases, Ninth Edition codes; IRD; incidence rate difference; NIS; National Inpatient Sample;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: کولکتومی; Inflammatory bowel disease; Colectomy; Immunosuppressive agents; nieswoiste zapalenie jelita; kolektomia; leki immunosupresyjne; ECCO; European Crohn's and Colitis Organisation; ESPGHAN; European Society for Peadiatric Gastroenterology, Hepatology and Nut