آشنایی با موضوع

هولوگرافی جزو مباحث اپتیک می باشد. در حقیقت می توان گفت هولوگرافی بازگشت تصویر دو بعدی از یک تصویر سه بعدی است. بی شک دنیس گابور ( Denis Gabor ) انگلیسی را می بایست به عنوان پدید آورنده علم هولوگرافی دانست. چرا که او در سال 1947 میلادی در حالی که در زمینه افزایش دقت میکروسکوپهای الکترونی فعالیت می نمود موفق به انجام این کشف مهم شد و در سال 1971 مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک گردید. یافته های وی به ناچار تا اوایل سال 1960 یعنی زمان اختراع نور لیزر به تعویق افتاد. پس از این تاریخ دو محقق به نامهای لایت ( Emmett Leith ) و اپاتنیکس ( Juris Upatnieks ) از ایالات متحده آمریکا و یوک ( Yuri Dennis Yuk ) از روسیه بطور مستقل از یکدیگر روشهای دیگری را با بهره گیری از نور لیزر در ساخت هولوگرام به شکل امروزی کشف نمودند. هولوگرافی به علم و نحوه ساخت هولوگرام گفته می‌شود. عموما هولوگرام به ثبت تصاویر به دست آمده از یک سطح نور بازتاب شده از یک شیء گفته می‌شود که با ثبت تصویر توسط لنز دوربین کاملا تفاوت دارد. تصاویر به دست امده از طریق هولوگرافی به‌‌منظور نمایش کاملا سه‌ بعدی استفاده می‌شود که تماشای آنها بر خلاف دیگر تکنولوژی‌های سه‌بعدی، هیچ نیازی به استفاده از تجهیزات و گجت‌های مختلف (عینک و یا هدست‌های مخصوص) ندارد. هولوگرام به خودی خود شباهتی به منظره اصلی یا تصویر ثبت شده ندارد و تنها از طریق نمایش توسط پروژکتور و نمایشگرهای هولوگرافیک قابل مشاهده است. هولوگرافی می توانند جنبه‌های گسترده ی نامحدودی از تکنولوژی را پوشش دهد. برخی بر سه بعدی بودن آن تاکید دارند و از واژه تصویر سه بعدی به جای استفاده می کنند. کاربردهای وسیع هولوگرافی شامل: میکروسکوپی سه بعدی، مهندسی پزشکی، کاربردهای انتشار نور و سیستم های پروجکشن، سیستم های بیولوژیکی، مهندسی ابزار های فوتونیک، ساختار های نانو، تکنولوژی های پیش رفته نساجی، لیزرهای نیمه رسانا، تکنولوژی کریستال مایع، تکنولوژی های نمایشی و تبلیغاتی و صد ها ایده‌ی دیگر می‌شود.
در این صفحه تعداد 403 مقاله تخصصی درباره هولوگرافی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI هولوگرافی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: هولوگرافی; Tympanic membrane; 3D printing; Holography; Tympanoplasty; Biomimetic; Tissue engineering; COM; Chronic otitis media; DOEH; Digital opto-electronic holography; DIW; Direct ink writing; DMA; Dynamic mechanical analysis; PLA; Flex-polyactic acid; LDV; Laser