آشنایی با موضوع

هیدرازین یک ترکیب شیمیایی با فرمول مولکولی N۲H۴ است. هیدرازین بیشتر در سوخت موشک و فرآورده‌های تنباکو کاربرد دارد. هیدرازین در چندمرحله از استون، آمونیاک هیدروژن پراکسید به دست می‌آید. نخست استون و آمونیاک با هم واکنش می‌دهند تا ایمین به دست آید که با اکسید کردن آن به کمک هیدروژن پراکسید، اگزادیرین به دست می‌آید. این حلقه سه هموند(عضو)ی که دارای کربن، اکسیژن وازت می‌باشداز راه آمونیوکافت که دواتم ازت را به هم پیوند می‌دهد به هیدرازون دگرگون تبدیل می‌شود. این هیدرازون با چند برابر استون واکنش داده وآذین به دست می‌آید که با آبکافتکردن آن می‌توان هیدرازین به دست آورد. در این گام استون دوباره آزاد می‌شود. در بسیاری از واکنش‌های ساخت ماده‌های آلی و به ویژه در ساخت بسیاری از داروها و رنگ کردن بافت‌های پارچه‌ای و عکسبرداری کاربرد دارد. در مطالعات در محیط زنده داخل بدن جانوران، تشکیل توده بین DNA و هیدرازین گزارش شده است. در شرایط غیر فیزیولوژیکی، هیدرازین با بازهای پیریمیدین واکنش می‌دهد. در مطالعات خارج از محیط زنده بدن روی کبد موش، دیده شده است که هیدرازین جذب شده از کبد با چند روش مختلف با محتویات کبدی واکنش می‌دهد. در این واکنشها تشکیل گونه‌هایی همچون استیل هیدرازین، لاکتات و 3- هیدروکسی بوتیرات با دستگاههای پیشرفته nmr به وضوح ثابت شده است. هیدرازین قدرت اسیدی سلولها و میزان چربی کبد را افزایش، چرخه طبیعی اوره را مختل و مقدار ATP را کاهش می‌دهد. همچنین مقدار تری‌گلیسیریدهای کبد را افزایش، گلوتاتیون کاهیده شده، کبد و فعالیت آنزیمهایی همچون SDH، LDH، NPH را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. مخلوط حاوی بیش از 4،7% حجمی هیدرازین بی‌آب و هوا می‌تواند در دماهای بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد، بر اثر گرما، شعله یا تابش فرابنفش منفجر شود. دمای اشتعال هیدرازین آبدار 75 درجه سانتی‌گراد است. در مورد محلولهای هیدرازین، خطر انفجار کاهش می‌یابد و در محلولهای رقیقتر از 40 درصد خطر اشتعال از بین می‌رود. تماس هیدرازین با فلزات، اکسیدهای فلزی و مواد اکسید کننده، اسیدها، مواد متخلخل نظیر خاک، چوب، کاغذ یا پارچه ممکن است به آتش سوزی یا انفجار منجر شود. هیدرازین در بسیاری از فرایندهای شیمیایی به کار می‌رود که برای نمونه موردهای زیر را آورده‌ایم: ساخت اسپاندکس (گونه‌ای از کاموای پلاستیکی) از فیبرها، برای کاتالیز واکنش هایبسپارسازی(پلیمر کردن)، باتری سوختی، لحیم کاری، گسترنده واکنش زنجیری بسپارسازی اورتان، حذف اکسیژن در دیگ های بخار و جلوگیری از خوردگی لوله های دیگ بخار. همچنین شاید برای ساخت ترانزیستور پرده‌ای نازک که در نمایشگر کریستال مایع کاربرد دارند؛ کاربرد داشته باشد.
در این صفحه تعداد 614 مقاله تخصصی درباره هیدرازین که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI هیدرازین (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: هیدرازین ; PPCPs; pharmaceuticals and personal care products; TNZ; tinidazole; AOPs; advance oxidation processes; XGS; silica xerogels; TEOS; tetraethyl orthosilicate; IPrOH; isopropanol; TNM; tetranitromethane; DMSO; dimethyl sulfoxide; XGS-BCO; non-doped xerogel;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: هیدرازین ; AAS; atomic absorption spectroscopy; AFM; atomic force microscopy; AIBN; azobisisobutyronitrile; AgNO3; silver nitrate; AlEt3; triethylaluminium; Al2O3; aluminium oxide; APTMS; (3-aminopropyl)trimethoxysilane; APTS(APTES); (3-aminopropyl)triethoxysilane;