آشنایی با موضوع

ماکروبنتوزها Macrobenthos از مهم ترین موجودات اکوسیستم های آبی هستند که از تنوع گونه ای بالایی برخوردار بوده و در اکثر اکوسیستم های آبی به وفور یافت می شوند. این موجودات از نظر مقاومت در برابر شدت آلودگی (به ویژه وجود آلاینده های آلی) و کاهش اکسیژن با یکدیگر متفاوت هستند به طوری که بعضی از آن ها در آب های کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و بعضی هم در آب های کاملا آلوده وجود دارند و می توان آن ها را در چهار گروه حساس به آلودگی، نیمه حساس به آلودگی، نیمه مقاوم و مقاوم به آلودگی دسته بندی نمود. تنوع و تراکم ماکروبنتوزها در فصول مختلف متغیر است. در بسترهای مختلف راسته های مختلف بنتوزی زندگی می کنند. بیشترین فراوانی در بین ماکروبنتوزها، مربوط به حشرات می باشد. حشرات در آب های جاری غذای اصلی ماهیان گوشت خوار و همه چیز خوار و کفزی را تشکیل می دهند. بنتوزها تحت شرایط محیطی مختلف دچار تغییرات متفاوتی در تراکم و پراکنش می شوند، که چسبیدن به بستر در شرایط روشنایی و یا در جریان شدید آب یکی از مهمترین آنها است. شناسایی ماکروبنتوزها می تواند به عنوان ابزاری کارآمد در استفاده سیستماتیک از موجودات زنده جهت ارزیابی کیفیت محیط زیست و سلامت اکوسیستم منطقه مورد مطالعه مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که بررسی کیفیت منابع آب براساس پارامترهای فیزیکی و شیمیایی، اطلاعاتی لحظه ای از میزان آلودگی موجود در منطقه را در اختیار قرار می دهند، از این رو نمی توانند وضعیت کیفی و واقعی منابع آب را با توجه به سلامت اکوسیستم بازتاب نمایند. از مزایای ارزیابی های زیستی آن است که می توان به کمک آنها ضعف های موجود در زیست بوم را که ناشی از بروز آلودگی ها یا تخریب زیستگاه ها می باشد، شناسایی نمود. استفاده از بزرگ بی مهرگان کفزی (ماکروبنتوزها) بدلیل تحرک کم، طول عمر زیاد و غنای گونه ای بالا با عکس العمل های متفاوت در تبادل عوامل محیطی ازجمله عوامل اصلی در استفاده از این موجودات در ارزیابی بوم شناختی اکوسیستم های آبی می باشد.
در این صفحه تعداد 213 مقاله تخصصی درباره ماکروبنتوز که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ماکروبنتوز (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: ماکروبنتوز; Benthic ecology; Sediments; Macrobenthos; Community composition; Environmental variables; Coastal waters; Shallow sublittoral; Northeast Atlantic;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: ماکروبنتوز; Fish cage culture; Aquaculture impact indicators; Lagrangian models; Sediment organic enrichment; Macrobenthos; Nile Delta lakes;