آشنایی با موضوع

حسگرهای فیبر نوری، ابزارهایی هستند که بر پایه ادوات فیبری بنا شده اند و برای تشخیص مقادیری چون دما، کرنش مکانیکی، جابجایی‌ها، ارتعاشات، فشار، شتاب، دوران‌ها (که به وسیله ژیروسکوپ های اپتیکی، بر اساس اثر ساگناک، اندازه‌گیری می‌شوند) یا غلظت مواد شیمیایی بکار می روند. در این ابزارها نوری که در بیشتر اوقات توسط لیزر (معمولا یک لیزر فیبری تک-فرکانس) یا منبع لومینسان پرشدت تامین می شود، از طریق فیبر نوری ارسال می‌گردد. تغییر ویژگی های آن هم در فیبر و هم توری براگ فیبری به آشکارساز می‌رسد و اندازه‌گیری می شود. سنسور فیبر نوری دامنه وسیعی از مزایای فوق العاده را ارائه می دهد که به همین خاطر در بسیاری از فیلدها به موفقیت فراوان رسیده است. مزایای آن به شرح زیر است: 1- ضد انفجار: در سنسور فیبر نوری، سیگنال اولیه نور است. بنابراین، هیچ خطر جرقه برای فیبر وجود ندارد. 2- ایمنی نسبت به تداخل الکترومغناطیسی: از آنجا که فیبرها از مواد عایق مانند شیشه تشکیل شده اند سنسور فیبر نوری به فرکانس رادیویی و الکترومغناطیسی حساسیتی ندارد. 3- اندازه کوچک، وزن سبک و انعطاف پذیر: این قابلیت باعث گسترش کاربرد سنسور فیبر نوری در بسیاری از زمینه ها مانند صنعت هواپیمایی شده است. 4- حساسیت بالا: سنسورهای فیبر نوری بسیار حساس هستند و دارای پهنای باند بزرگی می باشند. هنگامی که تعدادی از سنسورها با پهنای باند بالا مالتی پلکس می شوند دارای مزیت های فراوانی شده و نتایج و داده های حاصله را به خوبی انتقال می دهند. 5- سنجش از راه دور: با تلفات کم فیبرهای نوری، سیگنال نوری را می توان در یک فاصله طولانی (10m-1000m) منتقل کرد. بنابراین سنجش از راه دور با فیبر نوری امکان پذیر است. 6- تراکم و فشردگی: با وجود قابلیت نیمه هادی در سنسورهای فیبر نوری (ابعاد کوچک آشکارسازها و منابع) می توان به راحتی سیستم حسگر فشرده نوری طراحی کرد. 7- استحکام و مقاومت در برابر محیط: فیبر نوری از موادی نظیر پلاستیک یا شیشه ساخته شده است که زنگ زدگی با خود به همراه ندارد، بنابراین، فیبرها هنگامی که در مجاورت الکترولیت، اشعه های یونساز و غیره قرار می گیرند دارای ثبات بسیار عالی می باشند. به علاوه فیبرها می توانند تا دمای 350 درجه سلسیوس را تحمل کنند. در فیبرهای خاص این رقم تا 1200 درجه سلسیوس نیز افزایش می یابد. تقسیم بندی بر اساس حسگرهای خارجی و داخلی: 1- خارجی: در این حالت نور از فیبر نوری خارج شده و نور تحت تأثیر تغییرات محیطی قرار می‌گیرد و باز نور مدوله شده توسط تغییرات محیط به داخل فیبر فرستاده می‌شود. تغییرات محیطی می‌تواند بر شدت، فاز، طول موج یا قطبش نور اثر بگذارد. 2- داخلی: در این حالت نور از فیبر خارج نمی‌شود و تغییرات محیط روی نور داخل فیبر اثر می گذارد. تقسیم بندی بر اساس نقاط اندازه‌گیری: 1- حسگرهای نقطه به نقطه: در این نوع مانند اکثر حسگرهای الکتریکی یک نقطه در انتهای فیبر نوری مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. حسگرهای تسهیم شده ( Multiplexing ): در این نوع چندین نقطه در طول یک فیبر مورد اندازه‌گیری واقع می‌شوند. حسگرهای توزیع شده ( Distributed ): در این نوع هر نقطه‌ای در طول یک فیبر می‌تواند اندازه‌گیری شود.
در این صفحه تعداد 257 مقاله تخصصی درباره حسگر فیبر نوری که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI حسگر فیبر نوری (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: حسگر فیبر نوری; Optical fiber sensor; Tilted fiber Bragg grating; Surface Plasmon resonance; Fiber Bragg grating; Sensor interrogation; Refractive index sensing;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: حسگر فیبر نوری; Temperature measurement; Micro zones; Optical fiber sensor; Fabry–Perot interference; Micro-sized metal film bridge; Multi-physical field simulation