آشنایی با موضوع

شبه بلور یا شبه کریستال Quasicrystal، نوعی شکل ساختاری منظم فاقد تناوب تکراری است. این ساختارها، الگوهایی را تشکیل می‌دهند که همه فضاهای شبکه بلوری را حتی در صورت وجود نقض تقارنی پر کنند. شبه کریستال ها، یک نوع خاص از کریستال های واقعی هستند که فقط در آزمایشگاه ها، تحت شرایط و دمای خاص به صورت مصنوعی بوجود می آیند و امکان تشکیل آن در طبیعت کره زمین وجود ندارد. شواهد نشان می دهند که شبه کریستالها می توانند به صورت طبیعی تحت شرایطی خلاف قوانین اخترفیزیکی تشکیل شوند و تا مدتهای طولانی پایدار بمانند. تاکنون شبه کریستال ها بر پایه ی فلزاتی نظیر zr، al، tiو. . . ،بوسیله ی روش های مختلف تهیه شده اند. در این بین شبه کریستال های حاصل از ترکیب عناصرal، cu،fe به دلیل سمی نبودن، در دسترس بودن و قیمت مناسب عناصر آلیاژی شان، مورد توجه می باشند. تاریخچه: تا سال ۱۹۸۴، مواد جامد به دو دسته کریستال‌ها و مواد آمورف دسته‌بندی می‌شد. اما در سال ۱۹۸۴ دانیل شختمن در آزمایشگاه استاندارد آمریکا واقع در واشینگتن در حین آزمایش بر روی آلیاژ آلومینیم منگنز سریع منجمد شده ساختاری را مشاهده نمود که نه کریستال بود و نه جز مواد آمورف به‌شمار می‌رفت. این ساختار دارای فاز ایکازوهدرال (بیست وجهی) بود که دارای محورهای تقارن چرخشی از نوع ۳ و ۵ بود. در حالیکه محور تقارن چرخشی از نوع درجه ۵ در، درجه ۱ کریستالها وجود ندارد. از طرفی پراش الکترونی SAD که توسط میکروسکوپ الکترونی عبوری از این فاز گرفته شده بود علاوه بر اثبات تقارن درجه ۵، نظم بلند دامنه اتمی را نیز آشکار ساخت. انجمن بین‌المللی کریستالوگرافی بطور رسمی در سال ۱۸۸۴ یعنی ۴۱ سال پس از مشاهده اولین شبه کریستال، تعریف خود را از کریستال‌ها تغییر داد و شبه کریستال‌ها هویت خود را بدست آوردند.
در این صفحه تعداد 431 مقاله تخصصی درباره شبه بلور، شبه کریستال که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI شبه بلور، شبه کریستال (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: شبه بلور، شبه کریستال; Quantum Hall effect; Chern numbers; Topological phases; Quasicrystals; Hofstdater butterfly; Van Hove singularities