آشنایی با موضوع

ساماریم (Samarium) از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است. نشانه کوتاه آن Sm و عدد اتمی آن ۶۲ است. ساماریم عنصری فلزی به رنگ سفید نقره ای می باشد که با سیستم رومبوئدریک متبلور می شود. در هوا مقاوم است این عنصر در سال 1879توسط بواسبودران دانشمند فرانسوی کشف گردید. معمولاٌ در کانیهای نظیر مونازیت و باستنازیت یافت می شود و با دیگر عناصر نادر همراه است. بواسبودران این عنصر را از طریق طیف جذبی آن با استفاده از دستگا ه اسپکترومتر از کانی سامارسکیت به دست آورد و نام آن از یک معدن در روسیه برداشته شده است. این عنصر چند کاربرد تجاری دارد. در صنعت به صورت کاتالیزگر برای واکنش های شیمیایی خاص به کار می رود. همچنین در لامپ های قوسی کربنی و به عنوان کند ساز در رآکتورهای هسته‌ای کاربرد دارد. از بلورهای فلوئورید کلسیم که ساماریم به آن ها افزوده شده باشد در لیزرهای فوق العاده قدرتمند که قادر به برش فلزات هستند استفاده می شود. آلیاژهای ساماریم و کبالت، آهن رباهای دائمی بسیار قوی به حساب می آیند. این عنصر در هوا پایدار است. سه حالت کریستاله از این عنصر وجود دارد که این سه حالت با تغییر درجه حرارت از 734 تا 922 درجه تغییر می کند. این فلز در هوا در درجه حرارت 150 درجه قابل اشتعال است. سولفید ساماریم در درجه حرارت بالا پایدار و دارای بازده حرارتی و الکتریکی بالا در دمای 1100 درجه است. حدود 21 ایزوتوپ از این عنصر شناخته شده است. ساماریم طبیعی مخلوطی از 3 ایزوتوپ ناپایدار با نیمه عمر طولانی است. وجود ساماریم در محیط کار خطرناک است زیرا گاز آن با هوا استنشاق می شود و باعث انسداد ریه می شود به ویژه اگر برای مدتی طولانی مورد استنشاق شود. به علاوه ساماریم باعث ایجاد سرطان در انسان می شود و استنشاق آن احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد. در نهایت وقتی در بدن انسان تجمع یابد، برای کبد خطرناک است.
در این صفحه تعداد 382 مقاله تخصصی درباره ساماریم که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ساماریم (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: ساماریم; Phosphogypsum; Lanthanides; Metal recovery; Waste valorization; B; boron; B2O3; boron oxide; Be; beryllium; Co; cobalt; CO2; carbon dioxide; Cr; chromium; Cr2O3; chromium(III) oxide; Cu; copper; D2EHPA; Di-2-ethylhexylphosphoric acid; DOPPA; di-octylpheny