آشنایی با موضوع

ویبریو‌ها Vibrio یا خمیزه ها باکتری‌هایی هستند گرم منفی و دارای مژک. معمولاً در آب دریاها و آب شور یافت می‌شوند. این جنس جزء خانواده ویبریوناسه است. اندازه معمول آن‌ها ۱-۳ میکرون است، ولی گاه تا ۱۳ میکرون هم می‌رسد. در حدود دوازده سویه از گونه های ویبریو می‌تواند باعث ایجاد بیماری در انسان شود. بیماری های ناشی از سویه‌های ویبریوکلرا O1 و O139 در اثر تولید توکسین (سم) است که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان و با تعریف شده است و بیماری های ناشی از سویه‌های دیگر ویبریو vibriosis نامیده می شود. هرکسی می‌تواند به این بیماری‌ها مبتلا شود. اکثر افراد مبتلابه این بیماری ها با خوردن صدف‌های خام یا نپخته (نیم‌پز) به این باکتری‌ها آلوده می شوند. برخی از گونه‌های ویبریو همچنین می‌توانند باعث ایجاد عفونت پوستی در زمانی می شوند که یک زخم باز در معرض آب شور یا نمکی است. افراد مبتلابه سیستم ایمنی ضعیف، به ویژه افرادی که مبتلابه بیماری های مزمن کبدی هستند، بیشتر احتمال دارد به ویبریوزیس مبتلا شوند. خوردن غذاهای دریایی خام، به‌ویژه صدف ها و مواجهه زخم های باز به آب شور و نمک، می‌تواند شانس ابتلای به ویبریوز را افزایش دهد و ضعیف بودن سیستم ایمنی این افراد یا ابتلای به بیماری‌های دیگر می‌تواند سبب شروع بیماری‌های ناشی از گونه‌های مختلف ویبریو در این افراد شود. این جنس بیش از ۶۰ گونه مختلف دارد که سه گونه آن بیماری زاتر از بقیه هستند: 1- ویبریو کلرا (V. cholera) که عامل بیماری وبا است. 2- ویبریو پاراهمولیتیکوس (V. parahaemolyticus) 3- ویبریو ولنیفیکوس (V. vulnificus)
در این صفحه تعداد 273 مقاله تخصصی درباره ویبریو‌ که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ویبریو‌ (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.