آشنایی با موضوع

آدنومیوز یک بیماری خوش خیم رحم است که در آن استروما و غدد اندومتری در داخل میومتر یافت می شوند. این تهاجم اندومتر به میومتر، سبب القای هیپرتروفی (بزرگ شدن) و هیپرپلازی ( افزایش ) میومتر می شود و رحم را به طور منتشر بزرگ می کند. در حالت تیپیک رحم مبتلا به آدنومیوز قوام خمیری دارد وبه صورت یکدست بزرگ میشود. تقریبا 80% رحمهای دارای آدنومیوز، وزنی بیش از 80 گرم دارند،اما وزن بیش از 200 گرم برای رحمی که به عنوان تنها روند پاتولوژیک مبتلا به آدنومیوز است، حالتی نامعمول به حساب می آید. نشانه ها: آدنومیوزبیماری خاموش است و تنها در بعضی مواقع باعث درد خفیف می شود. آدنومیوز ممکن است باعث: 1-خونریزی قاعدگی شدید یا طولانی مدت 2- گرفتگی شدید، درد مزمن لگنی در دوران قاعدگی (دیسمنوره) 3- کرامپ های قاعدگی که در طول دوره خود را آخرین و بدتر که شما مسن تر 4- درد در هنگام نزدیکی 5- لختگی خون در طول دوره قاعدگی 6- بزرگ شدن رحم، اما اگررحمتان بزرگ باشد نمی توان آنرا تشخیص داد ولی ممکن متوجه تورم در پایین شکم و یا احساس درد کنید. تشخیص: تنها در 15% موارد آدنومیوز به درستی قبل از عمل تشخیص داده میشود. دو دلیل برای این درصد پایین تشخیصی وجود دارد: 1- تعداد زیادی از بیماران که تنها مبتلا به آدنومیوز هستند و به قولی اکثر آنها علامتی را بروز نمیدهند. 2- آدنومیوز غالبا تحت الشعاع مسائل پاتولوژیک توأم ( مثل لیومیوم و اندومتریوز ) قرار میگیرد. سونوگرافی لگن ممکن است بر این اختلال دلالت داشته باشد اما روشی قطعی برای تشخیص به حساب نمی آید. نقش MRI در تشخیص آدنومیوز تاکنون مشخص نشده است. درمان و داروها: آدنومیوز معمولا بعد از یائسگی از بین می رود بنابراین درمان بستگی به این نکته دارد که فرد چقدر به دوران یائسگی خود نزدیک است. انتخاب های درمانی برای آدنومیوز عبارت است از: 1- داروهای ضد التهابی: اگر فرد نزدیک به دوران یائسگی باشد، پزشک از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن استفاده می کند تا درد را کنترل کند. دو تا سه روز قبل از شروع پریودها باید از داروهای ضد التهابی استفاده کرد و در طول دوران پریود نیز باید مصرف این داروها را ادامه داد، به این ترتیب جریان خون قاعدگی کاهش یافته و درد تخفیف پیدا می کند. 2- داروهای هورمونی: استفاده از قرص های کنترل بارداری ترکیبی (استروژن-پروژسترون) یا پچ های حاوی هورمون و یا رینگ های واژینال می تواند خونریزی های سنگین و درد ناشی از آدنومیوز را کاهش دهد. مصرف کنتراسپتیوهایی که تنها حاوی پروژسترون می باشد مانند دستگاه های درون رحمی و یا استفاده مکرر از قرص های کنترل بارداری که اغلب منجر به آمنوره می شود نیز می تواند علائم را تخفیف دهد (آمنوره به فقدان پریودهای قاعدگی اشاره دارد). ۳- هیسترکتومی: اگر درد شدید باشد و هنوز تا یائسگی سال هایی باقی مانده باشد، پزشک ممکن است رحم را به طور کامل حذف کند (هیسترکتومی). برای کنترل آدنومیوز برداشت تخمدان ها لزومی ندارد.
در این صفحه تعداد 319 مقاله تخصصی درباره آدنومیوز که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI آدنومیوز (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.