آشنایی با موضوع

پرازئودیمیم Praseodymium عنصری شیمیایی با نشانه Pr عدد اتمی ۵۹ و جرم اتمی نسبی ۱۴۰٫۹۲. فلزی از ردیف لانتانیدها، مایل به زرد با چگالی نسبی ۶٫۵ است. نمک های آن سبز‌ رنگ‌ اند و در گذشته با نئودیمیم اشتباه می شد. نام آن از واژه یونانی پرازیوس prasios به معنای سبز و دیدیموس didymos به معنای همزاد گرفته شده است. این عنصر توسط ون ولسبچ در 1885 در استرالیا کشف شد. این عنصر از ماده معدنی به نام سامارسکیت، که به دو عنصرکمیاب خاکی پراسئودیمیا و نئودیمیا که نمک های رنگی تولید می کنند، گرفته می شود. کاربردهای پرازئودیمیم: عینک ایمنی جوشکاری و دمنده شیشه که برای محافظت از چشم در برابر نور زرد شعله و اشعه UV مورد استفاده قرار می گیرد، از پرازئودیمیم و نئودیم ساخته می شود. کاشی و سرامیک های زرد براق و ظروف غذاخوری که در منطقه مدیترانه معمول است، از ترکیب پراسئودیم و اکسید زیرکونیم به دست می آید. پرازئودیمیم اکسید به عنوان کاتالیزور در ساخت پلاستیک های رایج و پلی اتیلن برای تولید شیشه های نوشیدنی و بسته بندی پلاستیکی غذا و کیسه ساندویچ و بطری شیر استفاده می شود.
در این صفحه تعداد 276 مقاله تخصصی درباره پرازئودیمیم که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI پرازئودیمیم (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پرازئودیمیم; AAS; atomic absorption spectrometry; Ag; silver; Al; aluminium; As; arsenic; Au; gold; Ba; barium; Be; beryllium; BS; beginning of the shift; Cd; cadmium; Ce; caesium; Co; cobalt; Cr; chromium; creat.; creatinine; Cu; copper; ES; end of the shift; Fe; iro