آشنایی با موضوع

مد طوفان یا خیزآب Storm Surge عبارت است از بالا آمدن سطح دریا ناشی از کاهش فشار هوا و وزش توفان. تغییرات تراز دریا عمدتاً شامل تغییرات جزر و مدی و تغییرات ناشی از عوامل جوی می شود. از عوامل موثر بر تغییرات تراز دریا، مد توفان است. افت فشار بارومتریک همراه توفان باعث آشفتگی تراز دریا می شود. این آشفتگی همان بالا آمدگی یا فرو افتادگی تراز نرمال آب در آب های ساحلی به واسطه اندر کنش بین توفان و سطح آب می باشد. امواج ناشی از مدتوفان با پیشروی در ساحل، باعث سیل، تخریب مناطق ساحلی اعم از زیرساخت ها، مناطق مسکونی و کشاورزی و همچنین باعث مرگ و میر می شود که میزان خسارت به ارتفاع ساحل و ارتفاع موج بستگی دارد. مد توفان ها اکثرا در اثر بروز توفان های حاره ای رخ می دهد. توفان یک اغتشاش جوی است که توسط باد های تند مشخص می گردد. توفان های حاره ای اغلب در سواحل خلیج بنگال، سواحل اقیانوس آتالنتیک در ایاالت متحده امریکا و خلیج مکزیک و دیگر نقاط استوایی موجب مد های توفانی با ارتفاع زیاد می شود. وقوع مد طوفان در سواحل جنوبی دریای خزر یکی از عوامل مهمی است که در طول سالیان گذشته، مشکلات و خسارات قابل توجهی را در اراضی مجاور دریا در استانهای شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان ) ایجاد کرده است. طبیعی است تخمینی مناسب از میزان مدطوفان می تواند در پیشگیری از خسارات احتمالی ناشی از غرقاب شدن اراضی ساحلی و نیز کمک در تعیین حریم ساخت و ساز در این مناطق، بسیار مفید باشد.
در این صفحه تعداد 205 مقاله تخصصی درباره مد طوفان، خیزآب که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI مد طوفان، خیزآب (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: مد طوفان، خیزآب; Marine flooding; Storm surge; Climate change; Past marine floods; Historical archives; storm flood deposits; Risk; vulnerability; Numerical model; Overflowing; Overtopping; Barrier breaching; Submersions forecast; Coastal realignment; Public policies;