کد مقاله | کد نشریه | سال انتشار | مقاله انگلیسی | نسخه تمام متن |
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1095058 | 952554 | 2012 | 6 صفحه PDF | دانلود رایگان |

SummaryObjectiveShared decision making (SDM) between patient and physician is an interpersonal process. Most SDM measures use the view of one party (patient, physician or observer) as a proxy to capture this process although these views typically diverge. This study suggests the compound measure SDMMASS (SDM Meeting its concept's ASSumptions) integrating these three perspectives in one single index.MethodsSDMMASS was derived theoretically and compared empirically to unilateral perspectives of patients, physicians and observers by application to a data set of 10 physicians (40 consultations) receiving an SDM training.ResultsThe constituting parts of SDMMASS were highly reliable (Cronbach's alpha .94; interrater reliability .74-.87). Unilateral appraisal of training effects was divergent. SDMMASS revealed no effect.ConclusionSDMMASS combines noteworthy information about SDM processes from different viewpoints and thereby delivers plausible assessments. It could overcome immanent shortcomings of unilateral approaches. However, it is a complex measure needing further validation.
ZusammenfassungZielShared Decision Making (SDM) zwischen Patient und Arzt ist ein interpersonaler Prozess. Die meisten SDM-Messinstrumente verwenden die Sichtweise einer der Parteien Patient, Arzt und Beobachter als Surrogatparameter für diesen Prozess, obwohl die unilateralen Maße typischerweise divergieren. Diese Studie stellt das SDM-Verbundmaß SDMMASS (SDM Meeting its concept's ASSumptions) vor, das diese drei Perspektiven in einem einzigen Index bündelt.MethodenSDMMASS wurde theoretisch hergeleitet und anhand eines bestehenden Datensatzes von 10 Ärzten (40 Konsultationen), die ein SDM-Training durchliefen, mit den unilateralen Perspektiven von Patient, Arzt und Beobachter empirisch verglichen.ErgebnisseDie konstituierenden Teile von SDMMASS waren hoch reliabel (Cronbach's alpha .94; Interrater-Reliabilität .74 bis .87). Die unilaterale Bewertung von Trainingseffekten war divergent. SDMMASS offenbarte keinen Effekt.SchlussfolgerungSDMMASS kombiniert notwendige Informationen über SDM-Prozesse aus unterschiedlichen Blickwinkeln und liefert damit plausible Ergebnisse. Es könnte immanente Schwächen unilateraler Ansätze überwinden. Allerdings ist es ein in der Anwendung komplexes Maß, das weiterer Validierung bedarf.
Journal: Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen - Volume 106, Issue 4, 2012, Pages 284–289