آشنایی با موضوع

مالاتیون Malathion با فرمول مولکولی C10H19O6PS2 و با جرم مولی 330. 358021 و با ال دی 50 یا متوسط دوز کشنده ۳۰۰۰ از کم خطرترین سموم فسفره است. عمل جذب سطحی برروی آن انجام می‌شود و جذب سطحی عامل منفی محسوب می‌شود. این حشره کش از گروه سموم فسفره آلی با خاصیت تماسی، گوارشی، تدخینی و غیر سیستمیک است که دارای طیف حشره کشی بسیار وسیع می باشد. همچنین این سم بصورت فرمولاسیون های مختلفی مانند EC، WP، DP، UL و غیره تولید می گردد. مالاتیون علیه آفات غلات، درختان میوه سردسیری، زنجره میوه خوار و شپشک خرما، مگس چغندرقند، مگس گیلاس، آفات سبزی جات، صیفی جات و جالیز، شپشک و شته های مرکبات، پسیل زیتون، آفات یونجه، ملخ آسیایی نیشکر، شته رز و کاج، آفات انباری غلات و حبوبات مورد استفاده قرار می گیرد. در برنامه‌های بهداشتی مصرف زیادی دارد و به مقدار ۲ گرم در مترمربع برای یکبار در سال مصرف می‌شود. سمیت مالاتیون بسیار کم و عوارض حاصله از آن ناچیز است. مکانیسم اثر مالاتیون: مالاتیون حشره کش و کنه کشی است از گروه ارگانوفسفره ها با خاصیت غیر سیستمیک و اثر تماسی، گوارشی و تدخینی که توانایی آن در مهار آنزیم کولین استراز در سیستم عصبی جانوران است. چون آنزیم کولین استراز لازم برای تجزیه استیل کولین در فضای بین سیناپسی و حذف این تحریک مستمر بواسطه مالاتیون بلوکه شده است. برای اینکه این ترکیب تاثیر خود را از طریق مهار این آنزیم اعمال نماید می بایست از طریق متابولیسم اکسیداتیو فعال شود تا قادر به مهار آنزیم کولین استراز در سیستم عصبی جانوران گردد. در موقع کار باید از وسایل حفاظتی مانند دستکش، ماسک، لباس کار و غیره استفاده کرد. در ایران: مالاتیون در سال 1347 با نام تجاری مالادرکس و به صورت امولسیون شونده 50-57 و پودر و تابل 57 درصد برای کنترل آفات جونده و مکنده اشجار و جالیز و انباری و غیره با مقدار 2. 5 لیتر در هکتار و یا 2. 5 در هزار ثبت شده است.
در این صفحه تعداد 248 مقاله تخصصی درباره مالاتیون که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI مالاتیون (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: مالاتیون; CSF; cytostatic factor; CSF arrest; cytostatic factor-mediated metaphase arrest; PG; progesterone; GVBD; germinal vesicle breakdown; hCG; human chorionic gonadotropin; MS222; tricaine methanesulfonate; PCNA; proliferating cell nuclear antigen; Pesticide;