آشنایی با موضوع

اگر راس های گراف G به دو مجموعه M،N افراز گردند. به طوری که هنگام رسم گرافG، هیچ یالی بین راس های مجموعه ی M رسم نگردد و هیچ یالی بین راس های مجموعه ی N نیز ترسیم نشود، گراف G را یک گراف دو بخشی نامیم. اگر M دارای m عضو و N دارای n عضو باشد، آنگاه گرافی که هر راس درون M را به همه ی راس های N وصل کرده باشد را گراف دو بخشی کامل نامیده می شود. وقتی رابطه بین دو گروه مختلف از اشیا را مدل‌سازی می‌کنیم، معمولاً گراف‌های دوبخشی به طور طبیعی ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال، فرض کنید یک گراف داشته باشیم که راس‌های آن نمایانگر بازیکنان فوتبال و باشگاه‌ها باشند. یک بازیکن را به یک باشگاه وصل می‌کنیم، اگر آن بازیکن برای آن باشگاه بازی کرده باشد. این گراف نمونه‌ای از شبکه‌های وابستگی (affiliation network) است. این شبکه‌ها نوعی گراف دوبخشی هستند و از آن‌ها در آنالیز شبکه اجتماعی (social network analysis) استفاده می‌شود. کاربرد: گراف‌های دوبخشی به طور گسترده‌ای در نظریه کدگذاری مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند، مخصوصاً برای رمزگشایی کدهای (codewords) دریافت‌شده از کانال. گراف های Factor و گراف‌های Tanner مثال‌هایی از این مورد هستند. گراف Tanner، یک گراف دوبخشی است که در آن راس‌های یکی از دو بخش نشان‌دهنده ارقام یک کلمه از کد (codeword) هستند و راس های بخش دیگر ترکیب‌هایی از ارقام را نشان می‌دهند که انتظار می‌رود در کد (codeword) بدون خطا مجموع آن‌ها صفر شود.
در این صفحه تعداد 250 مقاله تخصصی درباره گراف دو بخشی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI گراف دو بخشی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: گراف دو بخشی; Bilinear integer programming; Integer linear programming; Integer quadratic programming; Binary binary linearization; Binary integer linearization; Bipartite graph